Sökning: "Högskolestudenter."

Visar resultat 6 - 10 av 219 uppsatser innehållade ordet Högskolestudenter..

  1. 6. Universitetsutbildning med tolk : Döva studenters perspektiv på utbildning i samarbete med teckenspråkstolk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Joanna Georgieva; [2023]
    Nyckelord :Sign language; interpreting; educational interpreting; Deaf awareness; Deaf students; inclusion; sign language interpreting; speech-to-text interpreting; university studies; Teckenspråk; tolkning; utbildningstolkning; dövmedvetenhet; döva studenter; inkludering; teckenspråkstolkning; skrivtolkning; universitetsstudier;

    Sammanfattning : I takt med att döva personer i Sverige får ökad tillgång till alla områden i samhället börjar också antalet döva högskolestudenter på olika lärosäten runtom i landet att öka. Denna studie undersöker döva universitetsstudenters upplevelser av en utbildning i samarbete med teckenspråks- eller skrivtolk och har som mål att utöka kunskapen kring detta relativt outforskade område. LÄS MER

  2. 7. Scrolla, studera, repetera: Hur social media kan stötta utvecklingen av den digitala studiemiljön : En kvalitativ undersökning om högskolestudenters upplevelser av social media under akuta distansstudier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Henrik Lai; Albert Tholin; [2023]
    Nyckelord :Social media; Digital studiemiljö; COVID-19; Distansundervisning;

    Sammanfattning : Den digitala studiemiljön har blivit alltmer vanlig för högskolestudenter,och ökade ytterligare till följd av COVID-19-pandemin. Denna förändringhar inneburit att både studenter och lärare snabbt behövt anpassa sig till nyadigitala plattformar, verktyg och kommunikationsmetoder. LÄS MER

  3. 8. Motgångarna är min drivkraft : Unga svensk-somaliska högskolestudenters beskrivning av identitetsskapande och meningsfullhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jafar Ahmed Mohamed; [2023]
    Nyckelord :Sense of Coherence SOC ; Social Identity Theory SIT ; dual cultural belonging; well-being; motivation; purposefulness; young Somali-Swedes; Känsla av sammanhang KASAM; social identitetsteori; dubbel kulturell tillhörighet; välbefinnande; motivation; meningsfullhet; unga svensk-somalier;

    Sammanfattning : I media under de senaste åren har en mörk bild av unga svensk-somalier vuxit fram bland annat kopplat till gängkriminalitet. Det påverkar även de unga svensk-somalier som inte hamnat snett. Som en kontrast till dem som hamnat i kriminalitet, arbetslöshet och utanförskap lyfts svensk-somaliska högskolestudenter fram i denna studie. LÄS MER

  4. 9. Hur påverkar Open AI:s ChatGPT den svenska universitets- och högskoleutbildningen? Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Petter Signell; Dorra Avila; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Generative AI; Examination tools; Teaching tools; Incorrect facts; Examination cheating; Knowledge; Competence; ChatGPT; Generativ AI; Examinationsmetoder; Undervisningsmetoder; Faktafel; Examineringsfusk; Kunskap; Kompetens;

    Sammanfattning : Det problem som denna studie fokuserar på är den påverkan Open AI:s nya version av chattboten ChatGPT har på högskoleutbildningen. ChatGPT har fått en enorm spridning bland inte minst universitets- och högskolestudenter och snabbt skapat osäkerhet bland landets utbildningsanordnare. LÄS MER

  5. 10. Unga vuxnas uppfattning kring munhygienvanor och kostvanor vid distansundervisning under covid-19-pandemin : En fenomenografisk intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för odontologi och oral hälsovetenskap

    Författare :Zoi Kyriakideli; Thi Thanh Xuan Hoang Hoang; [2022]
    Nyckelord :Coronavirus; Online Education; Oral Health Behavior; Mental Health; Young Individuals; Coronavirus; Nätbaserad undervisning; Oralt hälsobeteende; Psykisk hälsa; Unga individer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att beskriva 19-24 åringars uppfattning kring munhygienvanor och kostvanor vid distansundervisningen under covid-19-pandemin. Metod: Totalt intervjuades sex högskolestudenter i åldrarna 19-24 år. Studenterna valdes ut genom strategiskt och bekvämlighetsurval från olika fakulteter och högskolor i Sverige. LÄS MER