Sökning: "Helén Persson"
Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden Helén Persson.
11. Om eleverna själva får välja : En studie av högstadieelevers attityder till litteraturläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This essay examines the decline of reading comprehension in Swedish schools, and also aims to provide insight into the debate concerning a literary canon and its usage in schools. While some claim that the literary canon is only a list of irrelevant white dead men which only serves to perpetuate feelings of alienation in, for example, female students, others see it as a means to bring society together using the only literature that stood the test of time. LÄS MER
12. Arbetssätt och föreställningar om psykoterapiintegration hos psykologer med integrativ grundutbildning
Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Existerande skolstrider, överlappande skolteorier samt vetskapen att erfarna psykologer arbetade integrativt var anledningarna till att Örebro Universitet, 2002, startade ett Psykologprogram med integrativ psykoterapiinriktning. Den grupp som examinerats från programmet har ännu inte studerats utifrån hur de beskriver sitt arbetssätt, deras föreställningar om psykoterapiintegration och hindrande faktorer för integration av terapiskolor samt hur de tolkar evidensbegreppet. LÄS MER
13. Riskfaktorer för att utveckla ohälsa hos anhöriga som förlorat sin partner genom dödsfall - Litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Att förlora sin partner genom dödsfall ger en ökad risk för ohälsa den närmast följande tiden. Syftet med denna studie var att ur omvårdnadsperspektiv tydliggöra riskfaktorer för ohälsa hos anhöriga till svårt sjuka patienter. Metoden var en litteraturstudie där tio artiklar analyserades. LÄS MER
14. Läsförståelse – en studie i två delar: Testkorrelation respektive undersökning av läsförståelseförmågor genom en Think Aloud-metod
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Läsförståelse är en komplex förmåga som har stor betydelse för delaktighet i dagens informationssamhälle. Det komplexa i läsförståelsen är att den är beroende av flera samtidiga processer, bl.a. avkodning, informationssökning och inferensgenerering (att läsa mellan raderna). LÄS MER
15. Efter jul börjar vi tänka. En uppsats om progression i historieämnet
Magister-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : .... LÄS MER