Sökning: "Hur använder lek för att stödja barns språkutveckling"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Hur använder lek för att stödja barns språkutveckling.

  1. 1. Förskollärares arbete med språkutveckling för barn med annat modersmål : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Oboroceanu; Fatima Kouzaili; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; language development; methods; preschool;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar språkfrämjande med barn som inte har svenska som modersmål. Vi ville genom denna studie ta reda på hur de arbetar med att främja barns språkutveckling i det svenska språket samt vilka metoder och verktyg de använder som stöd i arbetet. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares förhållningssätt och arbetssätt för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn : En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jehan Ahmad Bouzan; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; andraspråk; språkutveckling; pedagogers förhållningssätt; språkutvecklande praktiker; kvalitativa metoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få kunskap om hur pedagoger arbetar för att främja och utveckla svenska språket hos barn som har svenska som andraspråk. För att uppnå studiens syfte genomfördes halvstrukturerade intervjuer med fyra förskollärare från två olika flerspråkiga och mångkulturella förskolor. LÄS MER

  3. 3. En bild är inte bara en bild : En kvalitativ studie om bildens betydelse för förskolebarns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Rosqvist; Liza Petersson; [2019]
    Nyckelord :bild; estetiska lärprocesser; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund Med hjälp av bilder kan barns utveckling av verbalt språk stödjas. Genom att pedagoger och barn samlas kring bilder i verksamheten kan diskussioner uppkomma vilket kan leda till att barnets verbala språk utvecklas. LÄS MER

  4. 4. Det praktiska arbetet med TAKK : En kvalitativ studie om hur barn och pedagoger använder sig av TAKK i samlingen och den fria leken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marina Bylund; Josefin Öman; [2018]
    Nyckelord :takk; förskola; kommunikation; förtydligande; uppmaningar; språkutvecklig; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Inledning: Kommunikation är central del i vårt samhälle och behövligt för att fungera. Alla kan inte prata men alla kan kommunicera. När inte det verbala språket finns eller inte är tillräckligt behövs det alternativa metoder för att göra sig förstådd på. En aktuell metod som används i förskolans verksamhet är TAKK. LÄS MER