Sökning: "Hur barn ser på liv"

Visar resultat 1 - 5 av 150 uppsatser innehållade orden Hur barn ser på liv.

  1. 1. “Det kan inte bara hända i en, det måste hända i alla” En studie om hur kunskaper om AKK kan utvecklas genom kollegiala samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Harpe; Ann Ödling; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; praktikarkitektur; kollegiala samtal; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kollegiala samtal stärka och utveckla arbetslagets kunskap och medvetenhet kring användandet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan. Som förskollärarastudenter, baserat på de erfarenheter som vi gjort i våra yrkesverksamma liv och genom vår utbildning, ser vi detta som ett viktigt utvecklingsområde för förskolan, då kommunikativa färdigheter är grunden för alla barns möjlighet att delta i såväl sociala gemenskaper, som i lek och demokratiska processer. LÄS MER

  2. 2. ”Nämen, det kan ju fullkomligt förstöraen relation” : Intervjuer med lärare om brottsförebyggande arbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :David Furuholm; David Palm; [2024]
    Nyckelord :Brottsprevention; Sahlin; Skolan; Lärare; Preventionsmodeller;

    Sammanfattning : Skolan framhålls ofta som en av de viktigaste samhällsinstitutionerna i arbetet med att före-bygga brottslighet bland barn och ungdomar. Skolan har en central plats i de flesta barn och ungdomars liv eftersom de spenderar mycket tid där. LÄS MER

  3. 3. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Axelsson; [2024]
    Nyckelord :gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

    Sammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER

  4. 4. “Om man inte pratar om det kan man inte göra något åt det heller”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Björkman; Sarah Börjesson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Nätgrooming; fritidshem; kapabla väktare; digital kompetens; digital litteracitet; informellt lärande; formellt lärande; sociokulturellt perspektiv; barn som sociala aktörer;

    Sammanfattning : Internet är en viktig del i barns vardagliga liv där bibehållandet och skapandet av sociala relationer kan ses centralt. Genom internet och digitala verktyg finns det stora möjligheter till lärande, men det finns även risker som kan påverka barnens liv negativt. LÄS MER

  5. 5. ”Jag hoppades att det skulle födas dött”* : Barnamord i Skåne 1867 : ett före och efter perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Patrik Duckert; [2023]
    Nyckelord :Kvinnlig brottslighet; barnamord; fängelsearkiv; domstolshandlingar; kriminalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera fjorton skånska kvinnor som dömts för barnamord under åren 1865 och 1866, i avsikt att förstå deras val att begå brottet och hur deras fortsatta liv utvecklades. Metoden har varit att kartlägga kvinnornas uppväxt, motiv till brottet samt deras liv efter avtjänat straff. LÄS MER