Sökning: "JämFör"

Visar resultat 21 - 25 av 2166 uppsatser innehållade ordet JämFör.

  1. 21. Performance evaluation of domestic solar power installations in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Felix Monthan; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In the past two decades the global electricity demand all over the world has increased by 82%, thisis a result of improved living standards, growing populations, electrification of vehicles and growing demand for digital devices. In Sweden, electricity generation from solar power is relatively small and equates to about 0. LÄS MER

  2. 22. Semantisk eller keywords? : En studie av interna sökfunktioner och användarens upplevelse

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Charlotte Strand; [2023]
    Nyckelord :semantic search; azure cognitive search; keyword search; user experience search engines;

    Sammanfattning :  The idea for this study is based on a collaboration with Södra Skogsägarna Ekonomisk Förening, one of Sweden's leading forest industries, who wanted to investigate the possibilities of a new internal search function on its public website, primarily with the help of Azure Cognitive Search. Before and in connection with the implementation of a new search function, the following questions aimed to be answered: • RQ1: How does semantic search differ from keyword search? What are the limitations of semantic search today? • RQ2: In what ways does the user experience of the new search function differ from the old search function? To find answers to the questions, a literature study was conducted and case studies consisting of a survey among the website's visitors and two different user surveys. LÄS MER

  3. 23. Synliggörandet av kursplanen i undervisningen i idrott och hälsa : En studie om hur idrottslärare i åk 4 – 9 synliggör och tolkar LGR 22 i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Frykman; Therese Strand Adolfsson; [2023]
    Nyckelord :LGR22; idrott och hälsa; Lindes läroplansteori; centrala innehållet; innehållsanalys; lektionsinnehåll; lektionsplanering; rörelse; hälsa och levnadsvanor; friluftsliv och utevistelse;

    Sammanfattning : Undersökningen handlar om hur verksamma idrottslärare uppfattar betydelsen av de olika delarna i det centrala innehållet i det nya styrdokumentet, LGR 22 samt hur det centrala innehållet synliggörs i idrottslärares pedagogiska planeringar. Flera forskningsstudier visar att elever inom idrott och hälsa får möta ett begränsat antal aktiviteter under idrottslektionerna vilket medföljer att eleverna inte får möta allt inom det centrala innehållet. LÄS MER

  4. 24. Ru and RuO2 as bottom electrodes for HZO based FTJ’s

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för elektro- och informationsteknik

    Författare :Emil Gränsmark; [2023]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Vår hjärna löser beräkningar som tar oss genom livet otroligt energieffektivt; den kör hela dagen runt på ungefär 12 watt. Jämför man med en vanlig dator som kräver ungefär 175 watt så är det inte ens nära[2]. Att uppnå hjärnans energieffektivitet är ett ambitiöst mål för dagens elektronik. LÄS MER

  5. 25. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Judy Janice Anyango; Alexandra Salmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER