Sökning: "Joy of reading"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden Joy of reading.

  1. 1. “Så där finns det mycket kring värdegrunden och snacka om” : En studie om lärares syn på serieböcker med fokus på värdegrund och läslust i svenskundervisning i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martin Andersson; Malin Kullberg; [2024]
    Nyckelord :Comic books; manga; teaching; joy of reading; core values; Serieböcker; manga; undervisning; läslust; värdegrund;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur serieböcker kan vara ett verktyg i undervisningen i svenskämnet. Undersökningens fokus riktas mot hur serieböcker kan främja elevers läslust och om de kan vara ett verktyg för värdegrundsarbete men lyfter också lärares attityder runt serieböcker i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. "Allt liv är möte" : En posthumanistisk läsning av Martin Bubers Jag och Du

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Marie Klawitter; [2023]
    Nyckelord :Buber; Braidotti; I and Thou; human-non-human relationships; ethics of joy; natureculture; subject; posthumanism; anthropocentrism; rights of nature; dialogue; deep ecology;

    Sammanfattning : This work examines a relational ontology with the focus on our relationships with the more-than-human world. The aim is to investigate a subject that is more suitable to face the challenges of our times. Inspired by the posthumanistic project as presented by Rosi Braidotti I propose a non-anthropocentric reading of Martin Buber’s I and Thou. LÄS MER

  3. 3. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  4. 4. Elevers bokval och skapandet av läslust : En empirisk studie om lärare och skolbibliotekariers arbete med litteratur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Rydkvist; Max Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Joy of reading; motivation; school library; primary school; children s literature; school librarian; Läslust; motivation; skolbibliotek; lågstadiet; barnlitteratur; skolbibliotekarier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elevers bokval påverkar lärares arbete med litteratur i klassrummet och vilka möjligheter det finns att skapa läslust i samarbetet mellan skolbibliotekarie och lärare. Resultatet bygger på intervjuer med två lärare i årskurs 2 och en skolbibliotekarie. LÄS MER

  5. 5. Känslors roll i läs- och skrivundervisningen hos elever vid särskilda ungdomshem: En kvalitativ intervjustudie av lärare vid den statliga ungdomsvårdens skolverksamhet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Isaksson; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; skolverksamheten vid särskilda ungdomshem; känslor; Statens institutionsstyrelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa en bättre förståelse för vilken roll känslor har för att bedriva kunskapsutvecklande läs- och skrivundervisning i svenskämnet inom ramen för skolverksamheten på särskilda ungdomshem, vid Statens institutionsstyrelse. Det empiriska materialet i examensarbetet är semistrukturerade kvalitativa intervjuer av fem lärare vid olika särskilda ungdomshem, geografiskt placerade över hela Sverige. LÄS MER