Sökning: "KRÄNKNING"

Visar resultat 16 - 20 av 427 uppsatser innehållade ordet KRÄNKNING.

  1. 16. Rights on the Move: Climate induced migration and States’ obligations under the ICCPR

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ebba Nikolic Kajrup; [2023]
    Nyckelord :public international law; climate induced migration; climate change; ICCPR; right to life; non-refoulement; Teitiota; climate refugees; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Climate change is one of the current most pressing threats to human rights. The adverse impacts of climate change affect peoples’ mental and physical health and forces many to leave their countries. LÄS MER

  2. 17. Den andliga odlingens vara eller icke vara - En studie av klassikerskyddet och dess utveckling in i ett modernt kultursamhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Lydia Holmlund; [2023]
    Nyckelord :immaterialrätt; upphovsrätt; klassikerskyddet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Enligt 51 § lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) har domstol rätt att förbjuda offentliga återgivanden av litterära eller konstnärliga verk som kränker den andliga odlingens intressen. Uppsatsen syftar till att undersöka vilka ageranden som omfattas av det så kallade klassikerskyddet, hur regeln har utvecklats sedan lagen infördes, samt till att problematisera dess funktion i dagens kulturlandskap. LÄS MER

  3. 18. ”Vi måste sätta och hålla i gränserna, det är jätteviktigt, förebyggande och främjande är det viktigaste” : En kvalitativ studie om elevhälsans förebyggande arbete samt pågående insatser mot mobbning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sado Hassan; Hafsa Isse; [2023]
    Nyckelord :Bullying; school bullying; school policy; school counselors; school harassment; student care team; Mobbning; skolmobbning; handlingsplan; kränkning; elevhälsan;

    Sammanfattning : Mobbning är ett universellt fenomen som sker i olika miljöer i gruppsammanhang, bland annat på arbetsplatser och i skolor. Psykisk ohälsa ökar i takt med att mobbningen ökar, och kan ge livslånga effekter hos mobbningsoffret. Syftet med den här studien är att undersöka hur mobbning hanteras i svenska skolor. LÄS MER

  4. 19. Våldsutsatta kvinnors erfarenhet av vårdpersonalens bemötande inom hälso- och sjukvården : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Emelie Boman; Adriana Lucia Siljendal; [2023]
    Nyckelord :Gender-based violence; patient experience; public health problem; Folkhälsoproblem; könsbaserat våld; patientupplevelse;

    Sammanfattning : Introduction Violence against women is one of the major social problems of our time and a violation of women's human rights. Globally, it is estimated that one out of three women are exposed to some type of violence. LÄS MER

  5. 20. "Barnens bästa i fokus - lättare sagt än gjort" : - En studie om hur personal i förskolan talar om kränkningar från kollegor mot barn i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Gabriella Landström; Madelene Rönnvall Paulander; [2023]
    Nyckelord :Kränkning; Förskola; kollega mot barn; Tillvägagångssätt; Upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att skapa en förståelse för hur personal i förskolan talar om fenomenet kränkning från kollegor i förskolan mot barn samt hur de upplever att de går tillväga om en sådan händelse skulle ske. Som mål att skapa en djupare förståelse om fenomenet formades två frågeställningar: Hur beskriver personal i förskolan sin upplevelse av kränkningar från kollegor i förskolan mot barn? och Hur uttrycker personal i förskolan upplevelsen inför att genomföra en kränkningsanmälan mot en kollega? Studiens empiri samlades in genom kvalitativ metod i form av fokusgrupper med sammanlagt sju förskollärare och två rektorer utspritt i tre olika fokusgrupper. LÄS MER