Sökning: "Läromedelsanalys genus"
Visar resultat 21 - 25 av 89 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys genus.
21. "Männen bestämde mest. Men kvinnorna bestämde ofta mycket i hemmet" : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv av läroböcker i historia för mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie har en läromedelsanalys av historieläroböcker gjorts utifrån ett genusperspektiv. Syftet med studien var att undersöka hur läromedelsförfattare till en serie läroböcker i skolämnet historia har arbetat med genus. LÄS MER
22. Genus, familjekonstellation ochsexuell läggning i läromedel församhällskunskap årskurs 4–6 : En kvalitativ innehållsanalys där läromedels uppvisande avheteronormativitet undersöks
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this paper is to investigate the meaning of a heteronormative in schoolenvironments. The purpose is also to investigate whether the examined curriculum materialsin social studies for grades 4–6 display a heteronormative and how different types of gender,family constellations and sexual orientation are displayed in curriculum materials in socialstudies for that age group. LÄS MER
23. "Den lilla svarta" och de oregelbundna verben : Representationer av kvinnligt och manligt i läroböcker i franska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att lära elever att kritiskt granska könsmönster och begränsande normer. Elever i högstadiet formar sina identiteter och påverkas av vad de ser och hör i olika typer av skolmaterial. Det gör det relevant att undersöka hur genus och relationer uttrycks i läromedel. LÄS MER
24. Lyrik och genus : En analys av tre läromedel i Svenska 1, 2 och 3 på gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Den här är en läromedelsanalys som studerar hur lyrik framställs och presenteras i tre läromedelsserier. Det perspektiv som används för att studera representationen av manligt och kvinnligt är ett genusperspektiv som utgår från Judith Butlers teorier om genus och kön. LÄS MER
25. Genuskonstruktion inom musihisitorisk kurslitteratur : En kritisk diskursanalys av musikhistoriska läromedel inom högre utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Kvinnliga kompositörer och musikers plats i musikhistorien har varit och är en komplicerad fråga. Inte bara antalet kvinnor, men även sättet som kvinnor beskrivs kan bidra till oönskade effekter inom lärarutbildningen och den svenska skolan. LÄS MER