Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kvinnorna inom hinduismen och buddhismen : En läromedelsanalys om kvinnans framställning inom hinduism och buddhism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Rebecka Häll; [2024]
    Nyckelord :Kvinnor; hinduism; buddhism; genus; läroböcker; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : In this essay, seven textbooks in the subject of religion education at upper secondary school have been studied. The aim is to examine how these textbooks present women in hinduism and buddhism based on three categories; religious role, religious status and position in society and how the presentation based on the three categories has changed since 1998. LÄS MER

  2. 2. Författarporträtt ur ett genusperspektiv : En textanalytisk undersökning om hur läromedel i ämnet svenska för gymnasieskolan skildrar två arbetarförfattare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sabina Lundqvist; [2024]
    Nyckelord :Författarporträtt; läromedelsanalys; gymnasieskolan; genus; diskurs; tema-rema; attribut; Moa Martinsson; Vilhelm Moberg;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar läromedel för svenska ämnet för gymnasieskolan från 1970-talet och framåt. Syftet med analysen är att undersöka hur författarporträtten från olika tidsperioder presenterar arbetarförfattarna Moa Martinsson och Vilhelm Moberg. LÄS MER

  3. 3. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  4. 4. Makt, kön och genus i läroböcker : En analys av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Adolfsson Daniel; [2023]
    Nyckelord :Social Science; textbook; values; norms; upper secondary school; gender; gender equality; power; analysis of textbooks; political science; Samhällskunskap; läroböcker; värden; normer; gymnasieskola; kön; genus; jämställdhet; makt; läromedelsanalys; statsvetenskap;

    Sammanfattning : The thesis studies power and gender in textbooks used to teach Social Science in upper secondary school. The purpose of the study was to investigate how men, women and sexual orientations are portrayed in textbooks. In this investigation, seven Social Science books have been studied. LÄS MER

  5. 5. Läromedel i Engelska : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv för ämnet engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Nylander; Moa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Engelskämnet; läromedel; värdegrund; genus; makthierarki;

    Sammanfattning : Läromedel används i hög grad i svenska skolor och kan ha ett innehåll som inte stämmer överens med Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmets (Skolverket, 2022) värdegrund och lärare är de som i praktiken granskar läromedel. Detta gör att lärare behöver värdera om ett läromedel är lämpligt för den undervisning de vill bedriva. LÄS MER