Sökning: "Lek sociala relationer fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Lek sociala relationer fritidshem.

  1. 1. Fritidshemmens verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Schädlich; Jenny Andersson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; corona; rekreation; relationer; struktur; aktiviteter; lärmiljö och utmanande barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER

  2. 2. Lekens innebörd i fritidshem : Hur arbetar lärare i fritidshem med lek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Fredrik Larsson; Samuel Hjelm; [2023]
    Nyckelord :Lek; innebörd; fritidshem; utveckling; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur verksamma lärare inom fritidshem ser på lekens innebörd i fritidshem och hur de arbetar med leken i sin verksamhet. Resultat inom tidigare empiriska studier har klarlagts för att fördjupa läsaren inom ämnet. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar för sociala relationer : i fritidshemmets verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Evelina Boman; Kajsa Jernhag; [2023]
    Nyckelord :Leisure center; Leisure teacher; Social relationships; Play; Approach; Fritidshem; Fritidslärare; Sociala relationer; Lek; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet är att skapa förståelse utifrån fritidslärares perspektiv för vilka förutsättningar det finns för sociala relationer på fritidshemmet. Utifrån frågeställningen: Vad påverkar och hur påverkas sociala relationer enligt fritidslärare? Undersökningen utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där mediering, proximala utvecklingszonen samt fantasi och kreativitet har varit vår begreppsbank i analysen. LÄS MER

  4. 4. Fritidslärarens arbete med lek utifrån didaktiska frågor och didaktiska positioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Velander; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; elever; fritidshem; fritidslärare och lek;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka två frågeställningar. Den första frågeställningen är: Hur arbetar fritidslärare med lek utifrån de didaktiska frågorna? och den andra frågan är: Vilka didaktiska positioner intar fritidslärare när de arbetar med lek? och för att ta reda på frågeställningarna användes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Lärande i leken – frihet och målstyrning : Kunskapsmål och sociala relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Björn-Erik Karlsson; Robin Olsen; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Lek; Lärande; Social Utveckling; Skola; Ämneskunskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats riktas mot kunskapsområdet lärandet i leken. Syftet är att undersöka och få större förståelse för lekens betydelse för lärandet och hur den uppfattas av pedagoger. Vår metod är semistrukturerade intervjuer, där vi samtalat med nio lärare. Våra informanter är fyra klasslärare och fem lärare i fritidshem. LÄS MER