Sökning: "Librarians in fiction"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden Librarians in fiction.

  1. 1. Feelgood på folkbiblioteket : En kvalitativ intervjustudie med sex bibliotekarier 2023

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Karin Meissner; [2023]
    Nyckelord :Feelgood; Public Library; Adult Reading; Popular Fiction; Librarians; Genre Fiction; Feelgood; folkbibliotek; litteraturförmedling; vuxnas läsning; genrelitteratur; bibliotekarier;

    Sammanfattning : Abstract  Introduction. The aim of this study is to investigate the role of a relatively new genre in popular literature in Sweden called "feelgood". Feelgood, as literary genre, has quickly risen to become a beloved and frequently borrowed genre among readers. LÄS MER

  2. 2. Litterär styrka : Att navigera elevvald studentlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Sofi Älmeros; [2023]
    Nyckelord :self-selected literature; literature education; literacy development; sociocultural learning; elevvald skönlitteratur; litteraturundervisning; läsutveckling; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : This essay explores the dynamics of literature and reading within the Swedish educational context, focusing on teachers' perspective on student self-selected literature and how self-selected literature can be included in the school curriculum. The two key questions are “What opportunities and challenges do teachers identify when working with student-selected fiction literature?” and “What role do librarians play in encouraging reading among the students?” Through survey responses from teachers, the pros and cons of working with student selected literature are discussed. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ forskningsstudie om hur grundskolelärare i årskurs 4–6 och bibliotekarier ser på skönlitteratur på engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Cecilia Hennessy; [2022]
    Nyckelord :engelsk skönlitteratur; engelskundervisning; årskurs 4–6; lärarintervjuer; bibliotekarieintervjuer; bibliotek; läsfrämjande; läsfrämjande strategier; läroplanen.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken plats engelsk skönlitteratur har i årskurs 4–6 i svenska engelskklassrum. Metoden jag har använt mig av är semistrukturerade intervjuer. För att få en tydlig bild har jag intervjuat både lärare och bibliotekarier för att se hur de arbetar för att främja elevers intresse i läsning. LÄS MER

  4. 4. Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2022]
    Nyckelord :easy read; lättläst; läsutveckling; läsförståelse; lästekniker; skönlitteratur; grundskolan; lärarens organisatoriska arbete; högstadiet; svenska;

    Sammanfattning : Är lättläst skönlitteratur till hjälp för elever och lärare i dagens klassrum på högstadiet? Med PISA-undersökningarnas försämrade resultat i åtanke undersöker den systematiska litteraturstudien 15 olika forskningar samt uttalanden från bland annat förlag och författare bakom lättläst skönlitteratur. I underlaget för litteraturstudien undersöks vad forskningen säger om läsundervisning och studierna försöker finna hur det påverkar elevernas läsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Folkbibliotekariers bedömning av terapeutisk potential hos skönlitteratur inför interaktiv biblioterapi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Martinsson; [2022]
    Nyckelord :folkbibliotek; interaktiv biblioterapi; kreativ biblioterapi; informell biblioterapi; kvalitet; skönlitteratur; urval;

    Sammanfattning : This thesis examines the selection of fiction made by librarians for the purpose of interactive bibliotherapy. The informants were four librarians at public libraries in north and middle Sweden. Methods used were semi-structured interviews and directed analysis of content with a theory driven approach. LÄS MER