Sökning: "Livsfrågor i religionsundervisningen"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade orden Livsfrågor i religionsundervisningen.

  1. 11. Vad säger forskningen om religionsdidaktik och dess etiska innehåll? : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Brännholm; Johan Sellberg; [2020]
    Nyckelord :Religion; sekularisering; mångfald; skola; lärare; religionskunskap; etik; didaktik och läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att sammanställa tidigare forskning kring ämnet religionsundervisning i Sverige med ett fokus på dess etik samt etiska aspekter. Frågor som ska besvaras i kunskapsöversikten är följande: Hur bör religionslärare förhålla sig till undervisningen i dagens mångkulturella samhälle, hur ser etiken och de etiska aspekterna ut i religionsundervisningen och hur ska läraren bemöta dessa? Kunskapsöversikten utgår från nio vetenskapliga artiklar från tidskriften Nordidactica samt relevanta litteraturstudier och böcker med koppling till ämnet etik och religion. LÄS MER

  2. 12. Filmmediet som didaktiskt verktyg med livsfrågor i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Göthed; Sebastian Klarström; [2020]
    Nyckelord :Livsfrågor; Spelfilm; Religionskunskap;

    Sammanfattning : Önskan att ta reda på hur lärare arbetar med film som pedagogiskt verktyg när manundervisar i religionskunskap och livsfrågor är centralt i vårt examensarbete. Vikommer även att redogöra för hur man kan använda sig av spelfilm för att förmedla ochbelysa livsfrågor i religionsundervisningen. LÄS MER

  3. 13. Mer nyandlighet och livsfrågepedagogik i religionsundervisningen! : En studie om undervisningen kring nyandlighet och livsfrågor inom grundskoleämnet religionskunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Lisa Harju; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Identitet och livsfrågor i religionsundervisningen : en litteraturstudie om lärarens möjligheter och utmaningar i religionskunskap för årskurs 4–6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erica Rosander; Anna-Sara Andersson; [2019]
    Nyckelord :livsfrågor; identitetsutveckling; utmaningar; möjligheter; religionsundervisning; 4–6;

    Sammanfattning : Sedan 1969 har identitet och livsfrågor varit en av fyra underrubriker i det centrala innehållet för religionskunskap i årskurs 4–6. Trots 50 år i läroplanen har lärare skilda uppfattningar om hur undervisningen kring identitet och livsfrågor ska utformas. LÄS MER

  5. 15. Låg- och mellanstadielärares attityder till religionsundervisning : En enkätstudie om nivån på undervisningen i religionskunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniella Järpenberg; [2019]
    Nyckelord :religion; religious education; elementary school; attitudes; level; knowledge; teachers; RE; religion; religionsundervisning; grundskolan; attityder; nivå; kunskap; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Religious education is one of the subjects that’s included in the Swedish schools’ curriculum. This means that religion will be taught in school, from a low age. LÄS MER