Sökning: "Livsfrågor i religionsundervisningen"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden Livsfrågor i religionsundervisningen.

  1. 16. Ska vi snacka livsfrågor? : En studie om hur lärare arbetar med livsfrågor i religionsundervisningen i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Hettman; Anna Wilhelmsson; [2019]
    Nyckelord :Livsfrågor;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur lärare i årskurs 3 arbetar med livsfrågor i religionsundervisningen samt om läroplanens påstådda kontinges påverkar lärares didaktiska val. Det empiriska materialet samlades in genom en kvalitativ metod i form av 5 semi-strukturerade intervjuer med 5 respondenter, alla lärare med erfarenhet av religionsundervisning i årskurs 3. LÄS MER

  2. 17. Religiösa elever i religionsundervisningen : En kvalitativ studie om att undervisa religiösa elever i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefin Larsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att, utifrån en kvalitativ forskningsansats, undersöka tre lärares upplevelser av att undervisa religiösa elever i ämnet religionskunskap. Utifrån studiens bakgrund och tidigare forskning beskrivs Sverige som ett av världens mest sekulariserade länder, vilket bland annat visar sig genom att skolans religionsämne gått från att enbart behandla kristendomen, till att idag vara ett ämne som undervisar elever från olika trosbakgrunder tillsammans i ett ämne som på ett neutralt sätt ska lära elever om olika religioner. LÄS MER

  3. 18. Mellan livsfrågor och kristendom : En enkätstudie om lågstadielärares prioriteringar i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Franzke; Emma Åström; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; lågstadiet; läroplan; religionskunskap; mångreligiositet;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka vad lågstadielärare anser att religionsundervisningens syfte är samt vad de prioriterar i religionsundervisningen utifrån och utöver det centrala innehållet i religionskunskap. Lärarnas prioriteringar kopplades i studien även till mångreligiositet. LÄS MER

  4. 19. "Oftast har ju barn ett andligt behov utan att de vet om det" : En kvalitativ studie om hur åtta grundlärare undervisar i religion och livsfrågor i årskurserna 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellen Malmgren; Moa Gunell; [2018]
    Nyckelord :Religion; livsfrågor; grundlärare; religionsundervisning; undervisningsmetoder; 1-3; lågstadiet; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur grundlärare undervisar i religion och livsfrågor. Studien syftar även till att undersöka hur grundlärare uppfattar sin egen kompetens i att undervisa i religion. Studien utgår från det elevaktiva arbetssättet. Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Elevers och lärares uppfattningar om identitetsbegreppet i relation till religion, etik och livsfrågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Koc; Paulina Möller Almasidou; [2017]
    Nyckelord :Elever; etik; identitet; livsfrågor; livsåskådningar; lärare; religion; religionsdidaktik; religionsundervisning; ungdomar;

    Sammanfattning : År 2016 skrev vi ett teoretiskt översiktsarbete om ungdomars identitetsskapande i relation till religionsundervisningen i skolan. En utveckling av detta sker i detta examensarbete med syfte att undersöka hur elever och lärare ser på begreppet identitet i relation till religion, livsfrågor och etik och ifall denna syn skiljer sig. LÄS MER