Sökning: "Matte konkretisering"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Matte konkretisering.

  1. 1. Bråkigt i matematikläromedel : En komparativ studie mellan svenska och maltesiska matematikläroböcker i årskurs 4 med fokus på hur tal i bråkform presenteras och konkretiseras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lidia Weiderling; [2018]
    Nyckelord :Fractions; Mathematics; Didactics; Teaching; Comparative study; Textbook analysis; Sweden-Malta; Bråktal; Matematik; Didaktik; Läromedelsanalys; Konkretisering; Jämförelsestudie; Sverige-Malta;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare two Swedish and two Maltese textbook series in mathematics in the Swedish grade 4 from a mathematical didactic perspective, focusing on how fractions is presented, such as for instance as a number, part of a whole, part of a number, division as a metaphor or a scale, and visualized. The study is based on a comparative approach in which the teaching materials analysed represents their respective countries and schools. LÄS MER

  2. 2. De tänker inte på att det är matte : Utomusmatematik i årskurs 1-3

    M1-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Sivertsson; Maria Svenson; [2008]
    Nyckelord :Outdoor mathematics; outdoor education; Utomhusmatematik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning :  Syftet med detta arbete har varit att undersöka om lärare i grundskolans tidigare år arbetar med utomhusmatematik som en undervisningsform i matematikundervisningen. Utomhusmatematik är ett begrepp som syftar på den matematikundervisning som bedrivs utanför skolans lokaler, där kroppen och föremålen i miljön blir läromedel. LÄS MER

  3. 3. "Verktygslådan" : En studie av metaforer i en matematikbok för år 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humaniora

    Författare :Ann-Sofie Brunosson; [2006]
    Nyckelord :Metaforer; algebra; matematik; inaktiva metaforer; aktiva metaforer; begreppsliga metaforer; konkretisering; pedagogisk.;

    Sammanfattning : Uppsatsens huvudsakliga syfte är att inventera och beskriva metaforer i ett algebrakapitel i matematikboken Matte Direkt år 9. Metaforerna i texten har excerperats, kategoriserats och slutligen delats in i ordklasser. Det förekommer i genomsnitt sex metaforer per sida i kapitlet och de är uteslutande inaktiva. LÄS MER