Sökning: "Medborgare i medielandskapet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Medborgare i medielandskapet.

  1. 1. Ingen vill väl bo under en sten? : En kvalitativ intervjustudie om svenska gymnasieelevers nyhetskonsumtion i förhållande till ett demokratiskt medborgarskap

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sebastian Fransson; Elin Sundberg; [2022]
    Nyckelord :Digitala medier; gymnasieelever; informationssökning; källkritik; nyhetskonsumtion; Robert A. Dahl; samhällskunskap; selektiv exponering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen som sker i accelererande hastighet i dagens samhälle har bidragit till en mångfald av nyhetskanaler och informationskällor, vilket ställer krav på att välja ut nyhetsinnehåll för konsumtion i det digitala medielandskapet. I utbildningskontext förväntas elever förvärva skolväsendets demokratiska värden, där främst samhällskunskapsämnet fått axla rollen i att fostra och bilda kompetenta och ansvarskännande medborgare. LÄS MER

  2. 2. Saklig politik, det strategiska spelet ellerpersonen bakom åsikterna? : - En kvalitativ innehållsanalys av hur gestaltning och framställning av partiledare såg ut iYoutubeprogrammet “Partitempen” och “Partiledarintervjun” i TV4 under valrörelsen 2018.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Westman; Strid Louisa; [2019]
    Nyckelord :Partiledare; Gestaltningar; Dramaturgi; Social media; Traditionell media;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Det nya medielandskapet innebär förändringar inom politiken. Det finns fler möjligheter för informationsspridning, samtidigt som medborgare själva väljer vilka kanaler man vill vistas på och därmed vilken information man tar del av. LÄS MER

  3. 3. Kunskap är makt : Det svenska medielandskapet i förändring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Micaela Därndal; [2017]
    Nyckelord :Digitalisering; medielandskap; nyhetskonsumtion; personalisering;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ och teoretisk studie, baserad på tidigare forskning. Syftet är att ta reda på hur och varför det svenska medielandskapet har förändrats samt vad konsekvenserna blir av en personaliserad nyhetskonsumtion. LÄS MER

  4. 4. En social kommun? : En fallstudie om Luleå kommuns interaktion med medborgare i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elin Green Olander; [2016]
    Nyckelord :civic communication; participation; interaction; social media; municipal communication; samhällskommunikation; delaktighet; interaktion; sociala medier; kommunal kommunikation;

    Sammanfattning : Det förändrade medielandskapet i Sverige innebär att myndigheter måste hitta nya vägar för att nå allmänheten. Samtidigt visar statliga utredningar att medborgarnas delaktighet i demokratin bör ökas. LÄS MER

  5. 5. Mediakriget

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier; Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Dag Thorén; [2015]
    Nyckelord :demokrati; medier; sociala medier; yttrandefrihet; social sammanhållning; nyhetskonsumtion; journalistik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar avstamp i SOM-insitutets mätning från 2014 som visade att en majoritet av de tillfrågade ansåg att svenska medier inte berättar sanningen om samhällsproblem kopplade till frågor som rör migration- och flyktingpolitik. Samtidigt som med misstroendet mot medierna breder ut sig fortsätter digitaliseringen av medielandskapet vilket leder till en allt mer diversifierad nyhetskonsumtion. LÄS MER