Sökning: "Mellanstadie"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet Mellanstadie.

  1. 1. Elevers matematikutveckling i samband med övergången till högstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Hovare; Åsa Tegsten; [2023]
    Nyckelord :stadieövergång; elever; stöd; matematik; mellanstadie; högstadie;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka matematiklärares erfarenheter av vad som gynnar respektive hindrar elevers positiva matematikutveckling i samband med övergången till högstadiet. Den teoretiska utgångspunkten i det här arbetet är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER

  3. 3. Tvålärarsystemets utmaningar : Är lärare rustade för de arbetsmodeller skolan kräver?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Granquist; Karin Hedin; [2022]
    Nyckelord :inkludering; specialpedagog; två lärare i klassrummet; ökad måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Två lärare arbetar ofta tillsammans i klassrummet i skolor där kunskapsresultaten generellt behöver lyftas. Modellen används också för att öka inkluderingen av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Den skyddande skolan : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på skolans brottsförebyggande arbete samt deras förutsättningarna för att hjälpa barn som visar tecken på kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Kriminologi

    Författare :Emmy Pettersson Wall; Alva Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Crime Prevention; cooperation; protective factor; teacher; middle school; Brottsförebyggande arbete; samverkan; skyddsfaktor; lärare; mellanstadie;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vilka möjligheter eller svårigheter som lärare i årskurs sex har för att hjälpa barn som visar tecken på kriminalitet och hur skolorna arbetar brottsförebyggande. Vi vill med denna studie bidra till en ökad kunskap och förståelse för lärare och skolans roll i det brottsförebyggande arbetet. LÄS MER

  5. 5. Dialogisk undervisning inom matematik : En fallstudie kring hur dialogisk undervisning framträder på låg-, mellan- respektive högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sogol Bazzazi; [2021]
    Nyckelord :dialogic teaching; talk; repertoires; principles; teaching talk; learning talk; primary and lower secondary school lower stage; middle stage; upper stage ; dialogisk undervisning; samtal; repertoarer; principer; teaching talk; learning talk; lågstadiet; mellanstadiet; högstadiet; matematikundervisning;

    Sammanfattning : På grund av mångfalden i dagens svenska skolor kan inte alltid traditionellt arbetssätt i matematikundervisning främja elever att utveckla sina förmågor såsom analys- och resonemangsförmåga. Läroboksstyrda lektioner ger inte elever möjligheter att komma till tals, lyssna på andras resonemang, tänka kritiskt och analysera andras tankesätt. LÄS MER