Sökning: "MuhammedKarikatyrerna OCH MEDIA"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden MuhammedKarikatyrerna OCH MEDIA.

  1. 1. Tolv teckningar och två civilisationer - Om Memris rapportering av konflikten kring Muhammedkarikatyrerna

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anders Svensson; [2010]
    Nyckelord :karikatyr; Muhammed; Muhammedkarikatyrer; civilisationernas kamp; Huntington; ramverk; Memri; framing theory; Jyllandsposten; Entman; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In September 2005 Jyllandsposten published twelve cartoons figurative prophet Muhammad. The reaction from the Muslims were calm until the winter when it became intense. Muslims all over the world showed their frustration about – what they thought – was an offence of their Prophet. LÄS MER

  2. 2. Om vi, dem och mjölken : En analys om "vi-och demkänslan" under konsumentbojkotten mot Arla Foods efter publiceringen av Muhammedkarikatyrerna.

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Ahmad Shahin; [2010]
    Nyckelord :Arla Foods; discourse; Muhammed; Saudiarabia; us- and them viewpoint;

    Sammanfattning :   This paper is about the conflict between the Middle East and the Western world after the Danish newspapers’ cartoon publications of the prophet Muhammed in October 2005. The conflict resulted in massive reactions in the Middle East and the Danish-Swedish dairy company Arla Foods, was boycotted during six months in 2006. LÄS MER

  3. 3. Med rätt att häda : En inblick i den svenska pressens syn på sin uppgift och etik utifrån två debatter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Erik Wedberg; Patrick Gräfe; [2009]
    Nyckelord :Yttrandefrihet; Muhammedkarikatyrer; Aftonbladet; Ansvarighet; Medieetik; Journalistroll;

    Sammanfattning : Genom att undersöka debatten i den svenska pressen till följd av Muhammedkarikatyrerna och Aftonbladets artikel om påstådd organhandel, ges en bild av hur den svenska presskåren ser på sig själv. Syftet är att ge en inblick i journalisternas egen uppfattning av yrkesrollen, vilket ansvar man anser sig ha och vilka etiska förpliktelser man ger uttryck för i debatterna. LÄS MER

  4. 4. Med rätt att häda : En inblick i den svenska pressens syn på sin uppgift och etik utifrån två debatter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Patrick Gräfe; Erik Wedberg; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Genom att undersöka debatten i den svenska pressen till följd av Muhammedkarikatyrerna och Aftonbladets artikel om påstådd organhandel, ges en bild av hur den svenska presskåren ser på sig själv. Syftet är att ge en inblick i journalisternas egen uppfattning av yrkesrollen, vilket ansvar man anser sig ha och vilka etiska förpliktelser man ger uttryck för i debatterna. LÄS MER

  5. 5. Mitt i smeten -fallet Arla Foods visar vägen för framtidens krishantering i en senmodern global värld

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Samuel Garlöv; Jonas Sivervik; [2007]
    Nyckelord :Crisis communication; Arla Foods; Cartoon crisis; Issues management; Social constructivism; Muhammedkarikatyrerna; Krishantering; Kriskommunikation; Kaosteori; Senmodernitet; Social konstruktivism; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Today we live in an interconnected world. Through globalization and the development of information technology one can say that, today everyone is our neighbour. The result of our actions can easily spread and affect people on the other side of the world within seconds. LÄS MER