Sökning: "Nöjesguiden"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Nöjesguiden.

  1. 1. En systemisk-funktionell textanalys med ett multimodalt perspektiv : En diakronisk granskning av reklam under sex årtionden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fridur Rún Dungal; Nicolina Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :Bildjournalen; ideationell metafunktion; interpersonell metafunktion; multimodalitet; Nöjesguiden; OKEJ; reklam; SFG;

    Sammanfattning : Genom en analys av nio tidningsannonser från 1960-, 1990- och 2020-talet undersöks reklamens utveckling med fokus på språkets variation mellan annonser riktade mot kvinnliga respektive manliga modelläsare. För att undersöka detta granskas visuella och textuella aspekter genom användningen av multimodalitet och systemisk-funktionell grammatik (SFG). LÄS MER

  2. 2. Att öka mottagligheten för branded content genom hyper-personalisering : En användarstudie mot målgruppen för digitala tidskrifter inom populärkultur.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Alexandros Sombo; [2015]
    Nyckelord :hyper-personalisering branded content personalisering Big Data digitala tidskrifter populärkultur;

    Sammanfattning : I denna studie utreder jag om hur branded content mottas av målgruppen för digitala tidskrifter inom populärkultur genom en framträdande teknik in webb-personalisering, hyper-personalisering. Målgruppen för denna studie är unga opinionsbildare som konsumerar innehåll från digitala tidskrifter som exempelvis Nöjesguiden. LÄS MER

  3. 3. How magazines could remain competitive in the transition from print to digital media

    Master-uppsats, KTH/Entreprenörskap och Innovation

    Författare :Olof Stange; [2015]
    Nyckelord :Business model innovation; revenue model; magazine industry; print media; digital media;

    Sammanfattning : During the past decades, the world has seen a fast development in information technology. This has led to significant changes in many different industries including the media industry. The transformation is in progress and is unceasingly changing the game rules for media companies. LÄS MER

  4. 4. Fri att tycka men maktlös att förändra: En studie av blogginlägg och identitetskapande runt paradoxen fri subjektivitet och maktlöshet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Lovisa Sallén; [2013-10-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Grundtanken till denna uppsats bygger på min erfarenhet av två motsatta föreställningar i det svenska samhället. Dels en generell bild av individen som självskapande, fri och subjektiv. LÄS MER

  5. 5. For Your Consideration : En studie i hur manliga och kvinnliga filmrecensenter på Svenska Dagbladet, Nöjesguiden och Cinema skriver sina recensioner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Olle Eriksson; Sofia Kuylser; [2011]
    Nyckelord :filmkritik; manligt; kvinnligt; genus; genre; Svenska Dagbladet; Nöjesguiden; Cinema; recensioner;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om manliga och kvinnliga filmrecensenter skriver om film på olika vis. Vi har undersökt totalt 120 filmrecensioner mellan 2 mars och 4 november 2011 i Svenska Dagbladet, Nöjesguiden och Cinema. Undersökningen genomfördes med hjälp av både kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER