Sökning: "NIU-elever"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet NIU-elever.

  1. 1. Manliga ishockeyspelares upplevelse av balansgången mellan skola och ishockey vid en NIU-utbildning. : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sebastian Håkansson; Joakim Lundh; [2024]
    Nyckelord :Ishockey NIU-utbildningen; tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte  Syftet med studien är att få en inblick i hur ishockeyns elever vid nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) upplever balansen mellan skola och idrott. Studien ska besvara följande frågeställningar:  Hur upplever ishockeyns tidigare NIU-elever skolan? Hur upplever ishockeyns tidigare NIU-elever balansen mellan skola och ishockey? Metod  Studien är genomförd med en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Idrottsmiljöfaktorer som främjar talangutveckling : NIU- elevens upplevelse

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Donna Berglund; Fanny Wallén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar:  Studien syftar till att undersöka elevers upplevelse av tillgängligheten utav idrottsmiljöfaktorer som främjar talangutveckling på Nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) i Stockholms län. De frågeställningar som studien besvarar är:  Vilka idrottsmiljöfaktorer, som främjar talangutveckling, skattar NIU-eleverna högst och lägst? Finns det en skillnad i upplevelsen av idrottsmiljöfaktorer mellan lag- och individuella idrottare på NIU-gymnasium?  Metod:  Studien använder en kvantitativ ansats och datainsamlingsmetoden skedde med hjälp av en enkät. LÄS MER

  3. 3. Erfarenheter av överbelastningsskador hos elever om går nationell idrottsutbildning: ur ett sociokulturellt och psyko-socialt perspektiv : En kvalitativ tudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Gustafsson; Moa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Risk factors; overuse injury; NIU-students; psychology; teamsport; Riskfaktorer; överbelastningsskada; NIU-elever; psykologi; lagidrott;

    Sammanfattning : Svårigheter att hantera fysiska och psykiska krav som st.lls p. en idrottare som deltar i tävlingsidrott kan medföra skaderisker. Tidigare studier har påvisat flertalet riskfaktorer till överbelastningsskador så som tidigare stressorer, personlighet, psyko-fysiologiska, sociokulturella samt psyko-sociala faktorer. LÄS MER

  4. 4. Motivation för dubbla karriärer hos svenska NIU-elever : En kvantitativ studie om NIU-elevernas motivation för dubbla karriärer och balans i svenska gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Hugo Samuelsson; Emmi Alanen; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Sport motivation; Academic motivation; Career athletic motivation; dubbel karriär; optimal balans;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka Nationellt godkändaIdrottsutbildningselevernas (NIU-elever) motivation i sin idrott, akademiskmotivation och karriärmotivation samt optimal balans. Undersökningen utgårfrån följande frågeställningar: Finns det skillnader mellan NIU- elevernasmotivation beroende på idrott och kön? Finns det skillnader mellan NIU-elevernas optimala balans beroende på idrott och kön? Data samlades ingenom enkäter där totalt 81 deltagare (tjej n=31, kille n=50, lagidrott n=57,individuell idrott n=24) deltog i undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Påverkar lärarens kompetens NIU-elevernas motivation? : En kvantitativ studie om motivationens påverkande faktorer

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Rasmus Engström; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och hypoteser Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan motivation och lagidrottande NIU-elevers upplevelse av skolans faciliteter, samarbetet med klubblag, lärarens kompetens, elevernas gemenskap samt elevernas individuella utveckling. Detta för att kartlägga samt vidare kunna utveckla arbetet med att motivera NIU-elever till att nå nationell elitnivå. LÄS MER