Sökning: "Narrativa resurser"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Narrativa resurser.

  1. 1. ”Varför lyste hans öron röda?” Appraisal i noveller och textsamtal i svenska som andraspråk

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Gisela Bohlin; [2021-08-16]
    Nyckelord :Appraisal-teori; narrativ genre; evaluering; andraspråksinlärare; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I studien analyseras känslor och värderingar i noveller ur en antologi för andraspråksundervisning i syfte att belysa komplexiteten i det språk som andraspråksinlärare möter i narrativa texter. Utifrån begrepp inom appraisal-teorins ramverk har evalueringar i narrativa texter kunnat identifieras, kategoriseras och analyseras. LÄS MER

  2. 2. Konstruktionen av det narrativa rummet : Utvecklingen av ett verktyg för konceptframställan vid platsbaserat berättande

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecka Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Platsbaserat berättande; interaktivt berättande; världsarv; narrativ; konceptframställan;

    Sammanfattning : Forskning visar att en narrativ inramning kan bidra till att fakta blir lättare för icke-experter att ta till sig och i kombination med mobil teknik öppnas möjligheterna för alternativa sätt att berätta en historia på. Följande studie presenterar arbetsprocessen av en icke-platsberoende prototyp som verktyg för konceptframställan vid platsbaserat interaktivt berättande. LÄS MER

  3. 3. Representation i reklamfilm : en visuell analys av icke-vita karaktärer i Guldäggsfilmer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jessica Jörfjord; [2020]
    Nyckelord :Synliga minoriteter; representation; visuell analys; etnicitet; Guldägget; reklamfilm; narrativ; sociosemiotik; semiotiska resurser; mångfald; icke-vit;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen ämnar att med sociosemiotiken som teoretisk utgångspunkt undersöka hur icke-vita karaktärer representeras i reklamfilm. De tre frågeställningarna lyder: Hur stor andel av reklamfilmerna i analysen inrymmer icke-vita karaktärer, inom vilka narrativa genrer förkommer icke-vita och hur porträtteras icke-vita karaktärer inom respektive narrativ. LÄS MER

  4. 4. Spela måttfullt -En multimodal genreanalys av nätcasinons lockelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jerry Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Sociosemiotik; multimodalitet; semiotiska resurser; genreanalys; spelreklam;

    Sammanfattning : Reklam är idag en självklar del i samhället och med teknologin som idag finns har den digitala marknadsföringen tagit en allt större plats. Ett område inom reklam som under de senaste åren ökat kraftigt är spelreklam. LÄS MER

  5. 5. Lugn och glá, inga andra känslor ha - Textanalys av de Tio små kompisböckerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Hermansson; Malin Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Etik och moral; Hierarkiska värdekategorier; Läromedel; Omsorgsetiskt perspektiv; Textanalys; Tio små kompisböcker; Värdegrundsarbetet; Värden;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad som framställs vara av betydelse i värdegrundsarbetet utifrån bokserien Tio små kompisböcker. Våra teoretiska resurser valdes utifrån vårt syfte för att synliggöra om och vilka värden som rangordnas högre än andra. LÄS MER