Sökning: "spelreklam"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet spelreklam.
1. Spelmissbruksbehandling i Sverige : En kvalitativ studie om behandlares upplevelser av att arbeta med spelmissbruk
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur behandlare inom spelmissbruk beaktar hjälpsökandes behov, upplever verksamhetens behandling och förutsättningar att hjälpa, samt vilka hinder och möjligheter som finns i behandlarens arbete. De teoretiska begrepp som användes i analysen var stigma, handlingsutrymme, behandlingsidealet, samverkan och behandlingstankar. LÄS MER
2. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER
3. Spel & Dobbel - på gott eller ont? : En kvalitativ intervjustudie gällande unga människors uppfattning om spelreklam.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie är att studera vilken syn unga människor har på spelreklam och hur de anser att spelreklamen framställs, samt hur spelbolagen går tillväga för att marknadsföra sig. Begreppet spelreklam åsyftar i studien marknadsföring för alla typer av penningspel. LÄS MER
4. Måttfullhetskravet i spellagen "Spela om konsumentskyddet, helt utan registrering. Succétaktiken!"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Spelreklam utgör idag en majoritet av all marknadsföring som sker. Måttfullhetskravet i spellagen utgör ett krav att spelaktörer ska iaktta måttfullhet vid marknadsföring av spel till konsumenter. Måtfullhetskravet har idag en vägledning som innebär rekommendationer och riktlinjer. LÄS MER
5. Hur förhåller sig unga vuxna män till spelreklam? : En kvalitativ studie grundad i medieeffekt-teorin
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The present study’s main purpose is to find out if there’s a noticeable pattern between young mens exposure to gambling advertising. Why this study only focused on young men is because the researchers in the study are in the same life situation and they also share the same age. LÄS MER