Sökning: "Nyckelord: Telefonrådgivning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Nyckelord: Telefonrådgivning.

  1. 1. Distriktssköterskans upplevelse av telefonrådgivning : systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Melanie Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Telephone advice; district nurse; experiences; caring conversation; Nyckelord: Telefonrådgivning; distriktssköterska; upplevelser; vårdandesamtal.;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning inom primärvård och vid sjukvårdsrådgivningen är en vanlig arbetsuppgift för distriktssköterskor. Distriktssköterskor ska genom icke-visuell kommunikation göra patientssäkra bedömningar och hänvisa uppringaren till rätt vårdnivå, ibland via information i andra hand. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars upplevelse av sjuksköterskors stöd via telefonrådgivning : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Anna Flodqvist; Ann-Kristine Adrelius; [2022]
    Nyckelord :Communication; nursing care; parents experiences; support; telephone counseling; Föräldrars upplevelser; Kommunikation; Omvårdnad; Stöd; Telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivningen har en betydande roll för människor att komma i kontakt med sjukvården. Den rådgivning som ges idag har till viss del ersatt fysiska besök. Sjuksköterskans uppgift i telefonrådgivningen är att skapa relationer och kommunicera med personer som söker vård, bedöma vårdbehov och utgöra ett stöd. LÄS MER

  3. 3. Bedömning med beslutstöd i telefonrådgivning : Distriktssköterskans möjligheter och utmaningar i det personcentrerade samtalet

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Anna Olsson; Madelene Tornerhjelm; [2021]
    Nyckelord :beslutstöd; distriktssköterska; erfarenhet; hjälpmedel; patient; personcentrerat samtal; personcentrerad vård; primärvård; rådgivningsstöd; sjuksköterska; telefonrådgivning; vårdcentral; vårdsökande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Distriktssköterskan har ett ansvar att utveckla vården i alla led för att det skall gynna säkerhet, kontinuitet och relationer som genererar i personcentrerad vård. Att främja hälsa genom telefonrådgivning kan vara både stimulerande och utmanande beroende på samtalets karaktär och arbetssituation. LÄS MER

  4. 4. "Det livsviktiga samtalet" En intervjustudie om distriktssköterskors upplevelser av telefonrådgivning.

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Emelie Jönsson; [2019]
    Nyckelord :district nurse; content analysis; experiences; safe care; telephone consulting; distriktssköterska; innehållsanalys; säker vård; telefonrådgivning; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är ett av distriktssköterskans arbetsområden inom primärvården och innebär ett komplext och kort möte. Brister i kommunikationen är den vanligaste orsaken till att vårdskador uppstår och bristande kommunikation vid telefonrådgivning kan leda till felaktiga eller försenade diagnoser. LÄS MER

  5. 5. Erbjuda undersökning - För kvinnans, fostrets eller barnmorskans skull : En intervjustudie kring barnmorskors erfarenheter av telefonrådgivning vid minskade fosterrörelser

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Zandra Lindgren; Ronja Sundqvist; [2017]
    Nyckelord :Midwife; reduced fetal movements; fetal death; telephone counseling; advice; Barnmorska; minskade fosterrörelser; rådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fosterrörelserna ses som ett friskhetstecken. Fostrets rörelser ändrar karaktär under graviditeten, men det är en myt att de ofta blir svagare i slutet av graviditeten. Minskade fosterrörelser är ett viktigt kliniskt tecken som kan föregå intrauterin fosterdöd (IUFD). LÄS MER