Sökning: "Queer läromedel"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Queer läromedel.
1. Representationen av HBTQ personer i läromedel : En kritisk innehållsanalys av läromedel inom religionskunskapsämnet gällande HBTQ inkluderande innehåll
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : This paper´s main purpose was to analyse textbooks used in religious studies in Sweden in upper secondary education to see how LGBTQ persons and information about norm breaking sexual identities is emphasized in these textbooks. To obtain that information a context analysis was used and five books were used during this specific analysis. LÄS MER
2. Sexualkunskapsnorm(h)en : En läromedelsstudie ur queerfeministiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Till hösten 2022 börjar nya läroplaner gälla i den svenska skolan. För gymnasieskolan gäller en av ändringarna hur kunskapsområdet som nu benämns sexualitet, samlevnad och relationer, förkortat SeSaR, ska behandlas. LÄS MER
3. Grundlärares och läromedels påverkan i det heteronormativa klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie har behandlat lärares val av läromedel när det kommer till normkritiskt tänkande kring heteronormen. Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare inom grundskolan arbetar normkritiskt kring heteronormen genom valet av läromedel och dess användning. LÄS MER
4. "Bögen är stum" : En diskursanalys av två läromedel i SFI
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to examine the representation of heteronormative, versus non-heteronormative, social actors in teaching materials for SFI (Swedish for immigrants). The intention is to bring an eventual heteronorm to light in these teaching materials. LÄS MER
5. Genus, familjekonstellation ochsexuell läggning i läromedel församhällskunskap årskurs 4–6 : En kvalitativ innehållsanalys där läromedels uppvisande avheteronormativitet undersöks
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this paper is to investigate the meaning of a heteronormative in schoolenvironments. The purpose is also to investigate whether the examined curriculum materialsin social studies for grades 4–6 display a heteronormative and how different types of gender,family constellations and sexual orientation are displayed in curriculum materials in socialstudies for that age group. LÄS MER