Sökning: "Reggio Emilia-pedagogik"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden Reggio Emilia-pedagogik.
11. Kreativ lek : gestaltningsförslag i Reggio Emilias anda
Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Architecture (until 121231)Sammanfattning : Bakgrunden till detta kandidatarbete är att förskolan Rida Ranka i Lund, hade en förfrågan om att få hjälp med sin utemiljö. Förskolan arbetar efter pedagogiken Reggio Emilia och personalen ville att gestaltningen av utemiljön skulle knyta an till pedagogiken. LÄS MER
12. Pedagoger i förskolan erfar sitt arbetssätt : en jämförelse mellan den traditionella förskolan och den Reggio Emilia inspirerade förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka pedagoger i förskolans erfarenheter utav sitt eget arbetssätt i traditionella förskolor samt i Reggio Emilia inspirerade förskolor, för att kunna genomföra en jämförelse. Metod: Studien bygger på sex intervjuer med pedagoger ifrån tre traditionella förskolor samt tre Reggio Emilia inspirerade förskolor. LÄS MER
13. Barn i behov av särskilt stöd? : en jämförande studie av det pedagogiska arbetet mellan Montessori-, Reggio Emilia-, Waldorf- och den traditionella förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur pedagoger i förskolor med olika pedagogiska inriktningar definierar barn i behov av särskilt stöd. Vi vill också ta reda på vilka faktorer som påverkar deras val av arbetssätt samt vilka barn som är berättigade till ett åtgärdsprogram. LÄS MER
14. Föräldrasamverkan ur föräldrars perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka föräldrasamverkan ur föräldrars perspektiv. Vi har valt att använda oss av en förskola med vissa inslag av Reggio Emilia pedagogik då den är känd för att lägga stor vikt vid ett nära samarbete med föräldrar. Metod: Vi använde oss av den kvalitativa metoden intervju. LÄS MER