Sökning: "Reggio Emilia-pedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden Reggio Emilia-pedagogik.

  1. 6. Little Boxes - Om normalitet bland barn i tidig förskoleålder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Johanna Rundgren; [2016]
    Nyckelord :Socialantropologi; normalitet; förskola; lydnad; Reggio Emilia-pedagogik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen kommer att redogöra för min undersökning om huruvida personalen i en icke-konventionell förskola presenterar ett normalitetskoncept för barnen som en omedveten strategi att uppbringa lydnad hos dem. Uppsatsen baserar sig på en fältstudie, uppdelad på två dagar, som jag gjorde under hösten 2015 på en svensk förskola. LÄS MER

  2. 7. Estetiska val i förskolan : Barn och pedagoger med olika pedagogiska profiler

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emelie Westergren; Sandra Schauman; [2013]
    Nyckelord :Delaktighet; Didaktik; Estetisk verksamhet; Fri lek; Inflytande; Miljö;

    Sammanfattning : Förskolor kan ha olika pedagogiska profiler exempelvis Waldorfpedagogik, Montessoripedagogik och Reggio Emilia pedagogik. Vi har i vår studie studerat dessa verksamheter samt den kommunala förskolan. LÄS MER

  3. 8. Utvecklingssamtal i förskolan : En studie om utvecklingssamtal i en förskola inspirerad av Reggio Emilia-pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Per Westin; [2013]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskola; kommunikation; Reggio Emilia-pedagogik; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : I Förskolans läroplan, Lpfö 98 (Skolverket, 2010) står att pedagoger i förskolan är skyldiga att skapa en dialog med föräldrar avseende verksamhet och barnets utveckling. Utvecklingssamtalet är ett bra tillfälle att skapa goda relationer med föräldrarna. Detta uppnås genom ett kvalitativt utvecklingssamtal. LÄS MER

  4. 9. Flerspråkiga barns språkutveckling: möjligheter och hinder i en Reggio Emilia-inspirerad förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanne Nuwimpaye; [2012]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Reggio Emilia-pedagogik; språkutveckling; pedagog; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i en Reggio Emilia förskola. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: Hur arbetar pedagogerna på en Reggio Emilia förskola med flerspråkiga barns språkutveckling? Vilka möjligheter och hinder anser pedagogerna att Reggio Emilia filosofin har för att utveckla svenska språket hos flerspråkiga barn?Teorin som jag har använt mig av i undersökningen handlar om Reggio Emilia-pedagogik. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares uppfattning om barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ida Nilsson Levin; [2010]
    Nyckelord :Lek; lärande; Montessoripedagogik; pedagogiska inriktningar; Reggio Emilia pedagogik; uppfattningar;

    Sammanfattning : Lärares uppfattning om barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande.Teachers opinion about children's play in the nursery school and the plays importance for children's learningSyftet med denna uppsats är att beskriva hur förskollärare på förskolor med olika pedagogiska inriktningar resonerar kring barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande. LÄS MER