Sökning: "Resurspersonal"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet Resurspersonal.

  1. 1. Relationsarbete i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Areyam Asmelash; Henrik Andersson; Malin Kochar; [2023-10-19]
    Nyckelord :Relationsarbete; fritidshem; specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personalen arbetar med relationsskapande för elever i behov av särskilt stöd på fritidshem. Vidare undersöks personalens uppfattningar om vad som krävs för ett utvecklat relationsarbete för eleverna. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt i svenskämnet årskurs F-3 ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ undersökning av fem lärares upplevelser, utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Caroline Saume; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutvecklande undervisning; årskurs F-3; språkutveckling i F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur lärarna i svenska resonerar kring användningen av språkutvecklande arbetssätt i verksamheten. Men även synliggöra några lärares utmaningar och möjligheter de ställs inför gällande stöd i språkutvecklingen för sina klasser i årskurserna F-3 utifrån flerspråkighet. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om elever i lässvårigheter : En kvalitativ studie om att anpassa svenskundervisning för elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nikolett Reicz; [2023]
    Nyckelord :fonemisk medvetenhet; lässvårigheter; literacy; tidiga insatser; reading disabilities;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur f-3 lärare uppfattar arbetet med att urskilja och stötta elever i lässvårigheter i svenskundervisningen samt vilka uppfattningar lärare har om att göra extra anpassningar under svenskundervisningen. Det har genomförts sex kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med verksamma lärare. LÄS MER

  4. 4. Inkluderingens möjligheter och utmaningar: Fem musiklärares tankar om och arbete med inkluderande musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Veronica Åkesson; [2021]
    Nyckelord :Behov; Förutsättning; Gemenskap; Inkludering; Lärmiljö; Musikpedagogik; Musikundervisning; Utbildningsvetenskap; Belonging: Educational environment; Educational science; Inclusion; Music education; Needs; Prerequisites; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the music teachers’ definitions of inclusive education. A further aim is to examine how these teachers are working to create an inclusive environment for their students and meeting their individual needs while simultaneously holding together the group. LÄS MER

  5. 5. Fritidspersonals syn på specialpedagogik samt inkludering i deras fritidspedagogiska verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnéa Persson; Johanna Åkesson; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på kunskap om hur fritidspersonal uppfattar vad specialpedagogisk verksamhet är för dem, i relation till hur fritidshemmets pedagogiska verksamhet ser ut. Vi har velat få ta del av hur fritidspersoanl säger sig arbeta utifrån deras tolkning av specialpedagoisk kunskap i fritidshemsverksamheten. LÄS MER