Sökning: "Robert McKee"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Robert McKee.

  1. 1. Antagonistens dimensioner : En tematisk karaktärsanalys av antagonisterna i BioShock och Heathers: The Musical

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Jakob Benjaminsson; Alexander Vide; [2022]
    Nyckelord :BioShock; Heathers: The Musical; antagonist; karaktär; tematik; komplex; enkel; E. M Forster; Robert McKee; Jens Eder;

    Sammanfattning : Modern populärkultur verkar under de senaste åren ha framfört en trend i att gestalta sina antagonister som flerdimensionella. Men är komplexitet det enda sättet att göra en antagonist intressant på? I denna fallstudie undersöks antagonisterna i BioShock och Heathers: The Musical, för att förstå den tematiska funktionen av en komplex och en enkel antagonist. LÄS MER

  2. 2. Dödlig Skörd : En komparativ karaktärsanalys mellan The Wicker Man 1973 & 2006

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Mikael Laaksonen; [2016]
    Nyckelord :The Wicker Man; Jens Eder; Robert McKee; Clock of character; Karaktärsklockan; Komparativ metod; Filmvetenskap;

    Sammanfattning : Två filmer baserade på samma manus borde rimligtvis inte kunna innehålla så stora skillna-der. Trots detta har de mottagits totalt olika. Jag tänker i denna uppsats studera ett av filmers främsta element, nämligen den av karaktären. LÄS MER

  3. 3. Transformative Screenwriting: Charlie Kaufman’s Postmodern Adaptation of Story

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Johan Sundberg; [2015]
    Nyckelord :Charlie Kaufman; Storytelling; Writing; Screenwriting; Transformative Screenwriting; Transformative; Postmodern; Kaufman; Robert McKee; McKee; Thesis; Essay; Master s; Master; Donald Kaufman; Plot; Archplot; Miniplot; Antiplot; Change; Statis; Screenwriter; Hollywood; Art Film; Synecdoche; Eternal Sunshine; Being John Malkovich; Susan Orlean; The Orchid Thief; Orchid Thief; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : The essay's investigation of postmodern storytelling and transformative screenwriting, in relation to how Robert McKee's Story is reflected in Charlie Kaufman's Adaptation – in text and subtext, form and content – shows that the film's form is that of the classical archplot. It is only Adaptation's content, reflecting the dream of an art film/antiplot that is critical – while the form is a complicitous Hollywood form. LÄS MER