Sökning: "Skönlitteratur mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Skönlitteratur mobbning.

  1. 1. ’Om jag bara inte var så äcklig’ : – en motivstudie om mobbning i skönlitteratur för barn och hur dennalitteratur kan användas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Jagger; Jagger; Undret; barnlitteratur; skönlitteratur; mobbning; verbal mobbning; relationell mobbning; fysisk mobbning; receptionsteori; boksamtal; Louise Rosenblatt; Aidan Chambers; hermeneutik;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Frida Nilssons bok Jagger, Jagger (2013) och R.J. Palacios bok Undret (2013), som båda behandlar ämnet mobbning. Undersökningens syfte är att dels analysera hur mobbning framställs i dessa böcker, dels hur böckerna, och skönlitteratur med motivet mobbning i allmänhet, kan användas i arbetet mot mobbning i skolan. LÄS MER

  2. 2. Är en lättläst Pelle Svanslös lika snäll? –en komparativ studie baserad på Gösta Knutssons originalbok om Pelle Svanslös och dess lättlästa version

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Fogdeby; [2021]
    Nyckelord :Gösta Knutsson; Pelle Svanslös; komparativ; lättläst; Maria Nikolajeva; värdegrund; skönlitteratur; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Denna komparativa studie analyserar och jämför Gösta Knutssons originalbok Pelle Svanslöspå äventyr (1968) med dess lättlästa version Här kommer Pelle Svanslös (2001). Syftet medstudien är att undersöka om båda böckerna förmedlar samma budskap, detta genom attsynliggöra likheter och skillnader mellan karaktärer, miljö och händelser. LÄS MER

  3. 3. Arga killar och Kära tjejer : En undersökning av genusframställningar i ungdomslitteratur

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Melin; [2019]
    Nyckelord :genus; genusframställningar; skönlitteratur; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Inledning Skolan idag ska ha ett medvetet genusperspektiv på undervisningen och ska ifrågasätta normer och föreställningar om kön (Skolverket 2018, ss. 2–3). Detta blir extra viktigt i högstadiet då det är i tonåren som barn börja gruppera sig och praxisgemenskaper växer fram. Paechter (2007, s. LÄS MER

  4. 4. Sexual Bullying and Cyberbullying in Jay Asher's Thirteen Reasons Why

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Evin Demirsoy; [2018]
    Nyckelord :Litteraturstudie; mobbning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Värdegrundsarbete genom skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vedran Maras; Erik Wetterborg; [2011]
    Nyckelord :Värdegrund; värdegrundsarbete; samtal; läslogg; skönlitteratur; Harry Potter; Låt den rätte komma in; fantasy; skräck; mobbning; främlingsfientlighet; klass; kön; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa och diskutera värdegrundsarbete med skönlitteratur som grund inom svenskämnet. För att visa exempel på hur intressanta ämnen ur ett värdegrundsperspektiv kan lyftas fram till diskussion i klassrummet har vi valt en kvalitativ och innehållsanalytisk metod med hermeneutisk inriktning där vi studerar intriger och händelseförlopp ur J. LÄS MER