Sökning: "läslogg"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet läslogg.

  1. 1. Hur samverkar lärare i årskurs 1–3 med vårdnadshavare för att främja elevers läsmotivation och läsutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Felicia Persson; Lovely Bäcklund; [2023]
    Nyckelord :Fritidsläsning; läsläxa; läsmotivation och samverkan.;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för vår studie har varit den aktuella samhällsdebatten om elevers sjunkandeläsintresse. Samhällsdebatten ledde till att vårt syfte blev att ta reda på hur lärare samverkar medvårdnadshavare för att främja elevers läsmotivation och läsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Meningsskapande i litteraturundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Ågren; Hannes Högberg; [2023]
    Nyckelord :Estetisk läsning; Efferent läsning; Litteraturdidaktik; Litteraturreception; Litteratursamtal; Litteraturundervisning; Läslogg; Meningsskapande;

    Sammanfattning : Meningsskapande är ett begrepp vi flera gånger stött på under vår utbildning, särskilt i relation till litteraturundervisning, men vars innebörd tycks hänga lite i luften. För att göra begreppet användbart för oss som blivande svensklärare har vi därför velat undersöka hur litteraturundervisning kan bli just meningsskapande, och vilka faktorer som kan påverka detta. LÄS MER

  3. 3. Boksamtal i gymnasiet : En studie om fem svensklärares erfarenheter av boksamtal i litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Barakat; [2022]
    Nyckelord :boksamtal litteraturundervisning svenska gymnasiet gymnasier litteratur elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom två forskningsfrågor ta reda på hur femlegitimerade svensklärare arbetar med boksamtal, samt vad de anser attboksamtalet har för påverkan på deras elever. I studien användes en kvalitativmetod, där fem legitimerade svensklärare individuellt intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Hur kan lärare arbeta med sorg i klassrummet?  -en analys av Moni Nilssons bok Så mycket kärlek kan inte dö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ottilia Hjellström; [2021]
    Nyckelord :Barn; Sorg; Barnlitteratur; Litteratursamtal;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen bygger på en kvalitativ textanalys av Moni Nilssons bok Så mycket kärlek kan inte dö. Syftet är att analysera hur sorg porträtteras i boken. Men även att diskutera hur man som lärare kan använda skönlitteratur i undervisningen för att främja sorgebearbetning. LÄS MER

  5. 5. Men de kan ju redan läsa! : En kvalitativ undersökning av läsundervisning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Wäster Hägg; [2019]
    Nyckelord :högläsning; läsa i alla ämnen; läsförståelse; läsgrupper; läslogg; läsmotivation; läsundervisning; ordförråd; svenska; tyst läsning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : I denna intervjustudie får sju lärare berätta om hur de läsundervisar sina elever på mellanstadiet. Ämnet har valts för att ta reda på hur lärare utformar sin undervisning i praktiken. LÄS MER