Sökning: "Sociokulturella ramar"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden Sociokulturella ramar.

  1. 21. Den fria lekens villkor i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Gustavsson; Isabella van Dyck; [2017]
    Nyckelord :Egenvärde; fri lek; förskola; kultur; nyttovärde; villkor;

    Sammanfattning : Den fria lekens plats i förskolans vardag har genom ökat lärandefokus kommit att ifrågasättas. Lek sammankopplat med formellt lärande står i kontrast mot fri lek utifrån barns egen lek- och kamratkultur. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om den fria lekens villkor inom ramen för förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 22. Var går gränsen egentligen? : - En studie om mobbningsförebyggande arbete i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Amer Suskic; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; Förebyggande arbete; Sociokulturellt perspektiv; Proximala utvecklingszonen; Fritidslärare; Barn;

    Sammanfattning : Antal sidor: 37 Syftet med studien är att skapa kunskap om hur fritidslärare beskriver det förebyggande arbetet mot mobbning i sina respektive verksamheter. Frågeställningarna är – Var går gränsen mellan kränkande handlingarna och skoj, enligt fritidslärarna? Hur beskriver fritidslärarna det förebyggande arbetet mot mobbning på fritidshemmen? Det sociokulturella perspektivet genomsyrar den kvalitativa studie där fokusgrupper hölls för datakonstruktion. LÄS MER

  3. 23. Problemlösning i matematik för elever inom autismspektrumtillstånd. Åtta matematiklärares uppfattningar om styrkor, svårigheter och stödjande undervisningsformer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Karlsson; Marcus Nordin; [2014-06-03]
    Nyckelord :specialpedagogik; autismspektrumtillstånd; matematik; problemlösning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka matematiklärares uppfattningar om vilka styrkor och svårigheter elever inom autismspektrumtillstånd (AST) uppvisar beträffande problemlös-ning i matematik i åk 6-9 och hur lärarna anser att undervisning kan bedrivas för att eleverna ska nå målen inom området i åk 9. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där kommunikativa processer är cen-trala i mänskligt lärande och utveckling (Säljö, 2000). LÄS MER

  4. 24. Att vända skolsituationen : En studie av faktorer som några elever och föräldrar anser möjliggjort en återgång till ordinarie skolform från en särskild undervisningsgrupp.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Karlsson; [2013]
    Nyckelord :skola; socialt samspel; särskild undervisningsgrupp; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker elever i svårigheter som lyckas vända sin skolsituation. Det man sett i forskning vara framgångsfaktorer för att skapa en skola för alla är, individuell anpassning och stöd i lärandet, stöd i det sociala samspelet mellan elever, gruppstärkande övningar, god kommunikation och samsyn mellan inblandade parter i och kring det direkta skolarbetet. LÄS MER

  5. 25. Lär på plats : En fallstudie kring Arbetsplatsförlagt Lärande

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Gunnar Andersson; Camilla Eliasson; [2013]
    Nyckelord :APL; praktik; handledare; entreprenö riellt lärande; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka hur arbetsförlagt lärande, APL fungerar på ett företagsom tar emotelever från ett yrkesinriktat gymnasieprogram.Vi har gjort en fallstudie kring detta företag och genomfört intervjuer med tre elever som varit på detta företag på sin praktik, APL. LÄS MER