Sökning: "Sociokulturella ramar"

Visar resultat 26 - 30 av 33 uppsatser innehållade orden Sociokulturella ramar.

  1. 26. Specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om kompensatoriska hjälpmedel, ur ett likvärdighetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Britt-Inger Borgius Svensson; Cecilia Forss Lasson; Marie Rundqvist; [2012]
    Nyckelord :alternativa lärverktyg; dyslexi; KASAM; kompetens; kompensatoriska hjälpmedel; likvärdighet; Ramfaktorteorin; sociokulturella perspektivet; specialpedagog; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att i tre kommuner kartlägga specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om tillgången till och kompetensen kring kompensatoriska hjälpmedel för elever med dyslexi, ur ett likvärdighetsperspektiv. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning när det gäller kompensatoriska hjälpmedel för elever med dyslexi. LÄS MER

  2. 27. Samverkan för kollektivt lärande. Ett aktionsforskningsprojekt med fokus på elevhälsa

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Schedvin; [2011-09-16]
    Nyckelord :samverkan; elevhälsa; elevhälsoarbete; lärandemiljö;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att, inom ramen för ett aktionsforskningsprojekt, studera om och hur samverkan mellan skolans elevhälsoteam och den pedagogiska personalen påverkar synen på elevhälsoarbete. Syftet är också att studera om och hur en eventuell förändring av synen får konsekvenser för hur elevhälsoarbetet på skolan utformas. LÄS MER

  3. 28. "Man måste beställa tolk..." : Om vad som är motiverande för föräldrar med utländsk bakgrund för att delta i teckenspråksutbildning.

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Luz Solano; [2011]
    Nyckelord :Föräldrar med utländsbakgrund; TSP teckenspråk ; TAKK tecken som AKK ; Flerspråkiga föräldrar och tecken; TUFF-utbildning och föräldrar med annan språklig och kulturell bakgrund.;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte vad 17 föräldrar som deltog i TUFF-utbildning (teckenspråks- utbildning för föräldrar) ansåg vara viktigt/motiverande för att delta i teckenspråksutbildning. Forskningsansatsen som ramar in undersökningen är aktionsforskning och undersökningens design är en mixad metodstudie där mätinstrumenten är enkät, intervju med hjälp av intervjuguide och utvärderingsblankett. LÄS MER

  4. 29. "Att fånga kunskapandet" En projektrapport om vägen från idé till gestaltning av en bilderbok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Samantha Persson; Jessica Zachrisson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det sägs ibland att människan kan tala hundra olika språk men endast använder ett…Genom att arbeta multimodalt, det vill säga genom att gestalta vårt examensarbete med hjälp av olika uttryckssätt, arbetar vi på det sätt som våra huvudämnen, Barndoms- och ungdomsvetenskap och Kultur, medier och estetik, förespråkar. Huvudämnenas grundsyn är likartade och gemensamma nämnare för dessa är bland annat intresset för hur kunskap och mening skapas i språkliga sammanhang. LÄS MER

  5. 30. Den postkoloniala läroboken : En diskursanalytisk och postkolonial studie kring Indienbilden i historieläroböcker

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Danijela Tepic; Marcus Wickström; [2009]
    Nyckelord :Postkolonial teori; Diskursanalys; Indien; Historieläroböcker;

    Sammanfattning : Läroböcker är viktiga källor för kunskapsinhämtning och dess användare har oftast stort förtroende för det skrivna ordet i dessa böcker. Vi vill med denna uppsats uppmärksamma olika maktförhållanden i läroböckerna och uppmana lärare att gå utanför lärobokens ramar i undervisningen. LÄS MER