Sökning: "Språkstimulering"

Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade ordet Språkstimulering.

  1. 21. Hur gör man? : Att arbeta med ett strävansmål i förskolan med fokus på språk och digitala lärresurser som metod.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Sellin; Sanna Hansson; [2014]
    Nyckelord :Språkstimulering; språkutveckling; digitala lärresurser; utveckling; lärande.;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan reviderades år 2010. I den reviderade läroplanen förändrades en del av innehållet. Med den förändringen kan man anta att den reviderade läroplanen la större betoning av vikten att främja barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 22. Språkstimulering : En intervjustudie om pedagogers upplevda arbetssätt att stimulera det svenska språket hos barn med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Nordqvist; Elin Lindberg; [2014]
    Nyckelord :Berättande; bilder; intervjustudie; lek; språkstimulerande stunder; sociokulturellt perspektiv; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur några pedagoger på Åland arbetar med det svenska språket hos barn med annat modersmål än svenska. Meningen är att få kunskap om vilka arbetssätt pedagogerna använder sig av för att främja det svenska språket och vilka situationer de anser vara betydelsefulla för språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 23. Den fysiska inomhusmiljön - en bidragande faktor för barns språkutveckling? : En intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Svensson; Elisabet Andersson; [2014]
    Nyckelord :Språkutveckling; fysisk inomhusmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur förskollärare resonerar om utformning och de yngre barnens språkutveckling i förskoleverksamheten samt hur den fysiska inomhusmiljön kan användas för främjandet av språkutveckling. Tidigare forskning visar att den fysiska inomhusmiljön har betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 24. Språkstimulering i en mångkulturell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lejla Mustajbasic; Mirsada Sokolovic; [2014]
    Nyckelord :språk; språkstimulerande arbetssätt; flerspråkighet; interkulturellt förhållningssätt; andraspråk; ämnesintegrerat;

    Sammanfattning : Flerspråkiga barn i en förskolegrupp kan vara stor utmaning för lärare vars uppdrag bland annat är att stödja och stimulera barnets språkutveckling i det svenska språket. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare arbetar med flerspråkiga barn i dagens förskola för att stimulera deras inlärning och språkutveckling. LÄS MER

  5. 25. De allra minstas språkutveckling i förskolan : Pedagogers syn och estetikens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Rose-Marie Röös; [2014]
    Nyckelord :aesthetic; preschool; language development; small children; estetik; språkutveckling; förskolan; pedagoger; minsta barnen;

    Sammanfattning : The study has been conducted to find out whether aesthetic expressions and experiences can benefit the smallest children's language development. How do the teachers at the preschool relate to aesthetic expression? Do they think that aesthetic expression and experience will be favorable for stimulating children's language? Children perceive through their senses, logically aesthetic expressions should promote children's learning and development. LÄS MER