Sökning: "Teoretisk förankring och tidigare forskning"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden Teoretisk förankring och tidigare forskning.

  1. 6. Fysisk aktivitet som stödinsats för elever med ADHD : En kvalitativ intervjustudie bland lärare och specialpedagoger

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Eriksson Lundström; [2021]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; ADHD; stödinsats; grundskolan;

    Sammanfattning : Elever med ADHD har stora problem med att behålla koncentrationen under skoldagar. Fysisk aktivitet har i tidigare forskning visat sig leda till ökad uppmärksamhet och förbättrad inlärning. LÄS MER

  2. 7. Klimatanpassning i fysisk planering : Tillämpningsbar policy ur planerares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Ebba Sundell; [2020]
    Nyckelord :Klimatanpassningspolicy; Kommunala tjänstemän; Handlingsutrymme diskretion ; Policyanalys; Närbyråkrati;

    Sammanfattning : Studien analyserar planerares arbete med klimatanpassningspolicy, i en svensk kommunkontext, genom undersökning av planerares resonemang om policyutformning, vilket handlingsutrymme det ger planerare samt utmaningar som påverkar kommunalt klimatanpassningsarbete. Med avstamp i planerarnas resonemang, som framgått under intervjustudier, tidigare forskning samt vetenskaplig teoretisk förankring genom policyanalys och närbyråkratiskt teori, identifieras tillämpningsbar policy. LÄS MER

  3. 8. Specialpedagogen - en undervisande mångsysslare eller en skolutvecklare?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Ekberg; Sabina Ahlbeck; [2020]
    Nyckelord :lärande organisation; rektors ledarskap; specialpedagogens yrkesroll; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Vilken kompetens en specialpedagog har kan vara varierad - olika utbildningsbakgrunder, olika erfarenheter och olika möten med individer, grupper och organisationer formar oss som såväl yrkes-, som privatpersoner. I vår studie har vi utgått från den kompetens som vi förväntas ha enligt högskoleförordningen för specialpedagoger (SFS 2017:1111). LÄS MER

  4. 9. Herre på täppan! : Företagets möjlighet att bibehålla kontroll av extern kommunikation på sociala digitala plattformar vid en corporate rebranding

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jens Dang; Samuel Boding; [2020]
    Nyckelord :Communication; Corporate Rebranding; Social Digital Platforms; Digitala Environment; Brand; Kommunikation; corporate rebranding; sociala digitala plattformar; digitala miljöer; varumärke;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this research is to contribute to a better understanding of the company's ability to communicate the message of a Corporate Rebranding. This is by examining the strategic implications that influence the control of communication on Social Digital Platforms during the implementation of a corporate rebranding. LÄS MER

  5. 10. Relationskompetens i fritidshemmet : Förtroendefulla relationer ur ett fritidspedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ewa Hörberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Fritidslärare arbetar dagligen med relationer endera med det enskilda barnet, i grupp med kollegor och vårdnadshavare. Inom yrkesprofessionen behöver fritidsläraren vara medveten om hur de etablerar tillförlitliga relationer, det vill säga att vara relationskompetent(Aspelin,2018). LÄS MER