Sökning: "Teoretisk förankring och tidigare forskning"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden Teoretisk förankring och tidigare forskning.

  1. 16. Hälsan och kapitalen : En kvantitativ studie om sjukfrånvaro på den svenska arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sebastian Källström; Christina Wahlström; [2017]
    Nyckelord :Sjukfrånvaro; Bourdieu; kapitalformer; doing gender; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen kring sjukfrånvaro utifrån en sociologisk synvinkel genom att använda Pierre Bourdieus klassteori som teoretiskt ramverk. Data från Levnadsnivåundersökningen LNU (2010) analyseras med multipel regressionsanalys. LÄS MER

  2. 17. "Det kan vara så att de är färdiga med fritids"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erica Åkesson; Jessica Supstiks; [2016]
    Nyckelord :barnperspektiv; barns perspektiv; fri lek; fritidshem; meningserbjudande; meningsfullhet; meningsskapande;

    Sammanfattning : ”Det kan vara så att de är färdiga med fritids” är en studie om varför en del barn efter årskurs tre väljer att inte vistas på fritidshemmet.Syftet är att ta reda på vilka faktorer som gör att en del barn väljer att sluta på fritidshemmet efter tredjeklass. LÄS MER

  3. 18. Lärarens yrkesroll – ur ett specialpedagogiskt perspektiv med förskollärares förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Tempte; Susanne Strid; [2016]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; Förskollärare; Grundskollärarens yrkesroll; Organisationsteori; Relationellt perspektiv; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Strid, Susanne & Tempte, Maria (2016). Lärarens yrkesroll - ur ett specialpedagogiskt perspektiv med förskollärares förhållningssätt. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  4. 19. Mass Ethics : En undersökning om att använda spelserien Mass Effect inom etikundervisningen i religionskunskapen på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Moberg; [2015]
    Nyckelord :teaching; the subject of religion; ethics; normative ethics; ethical models; popular culture; computer games; Mass Effect; upper-secondary school; undervisning; religionskunskap; etik; normativ etik; etiska modeller; populärkultur; dataspel; Mass Effect; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Skolverket menar att populärkultur, däribland dataspel, är användbara verktyg för att nå elevernas livsvärldar i religionskunskapsundervisningen. Den här uppsatsen undersöker den religionsdidaktiska potentialen hos Mass Effect-spelen i gymnasieskolan utifrån följande frågeställningar: Får rätt och fel handling något utrymme i Mass Effect? På vilket sätt? Vad är rätt och fel i spelkontexten? Kan Mass Effect fungera som stödstruktur för att arbeta med stoff och förmågor som är en del av religionskunskapens etikundervisning och i sådana fall på vilket sätt? Spelkontexten utforskas genom en analys av hur spelens Paragon/Renegade-system bedömer olika handlingar. LÄS MER

  5. 20. Varaktigt engagemang i praktiken : En studie om faktorer som bidrar till hållbar organisationsutveckling

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Fahlgren; [2014]
    Nyckelord :Drivkraft; Förtroende; Ledarskap; Medarbetare; Organisationsutveckling; Varaktigt engagemang;

    Sammanfattning : Studien avhandlar upplevelser kring vad som skapar varaktigt engagemang hos medarbetare i organisationsutvecklingsprojekt. Utifrån en kvalitativ metod med hermeneutisk ansats formulerades en teoretisk bakgrund av tidigare forskning inom ämnet och en empirisk studie genomfördes. LÄS MER