Sökning: "Teoretisk förankring och tidigare forskning"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden Teoretisk förankring och tidigare forskning.

  1. 11. En samarbetsvillig och engagerad lagarbetare : Konstruktioner av gymnasielärare i dagens platsannonser

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Katarina Hellman; [2020]
    Nyckelord :Gymnasielärare; lärarbrist; förväntningar; platsannonser; språk; lärarkonstruktioner; Fairclough; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Sverige har en problematisk lärarbrist parallellt med en stor efterfrågan på välutbildade medborgare med gymnasieexamen. De förväntningar som från arbetsgivares sida ställs på gymnasielärare utgör den centrala utgångspunkten för denna studie. LÄS MER

  2. 12. Möjligheter och hinder i lärmiljön : några lärares uppfattning om undervisning av integrerade elever

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Karolina Lindahl Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Integrerad elev; inkludering; pedagogisk delaktighet; social delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka några grundskollärares uppfattningar kring undervisningssituationen för elever mottagna i grundsärskolan med delar av sin undervisning integrerade i grundskolan. För att få en bredd i undersökningen har jag varit på fem olika skolor i fyra kommuner och intervjuat fem grundskolelärare där jag sökt svar på följande frågeställningar. LÄS MER

  3. 13. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 14. Speciallärarens yrkesroll mot examensordningen - En fenomenografisk studie av fyra speciallärares uppfattningar av sin yrkesroll inom matematikutveckling

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirna Elmasri; [2018]
    Nyckelord :Speciallärarutbildning; Speciallärare mot matematikutveckling; Relationellt perspektiv; Speciallärarrollen;

    Sammanfattning : Studiens avsikt är att bidra med kunskap om hur speciallärares yrkesroll mot matematikutveckling konkret kan gestaltas och hur speciallärarna uppfattar deras yrkesroll relaterar till utbildningens mål. Med hopp om att studien ska leda till kunskap kring hur man bygger broar mellan teori och verklighet när uppdraget relateras till utbildningens mål och teoretisk perspektiv. LÄS MER

  5. 15. Samverkan mellan hem och förskola - ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Jerneck Thell; Carolina Wallberg; [2018]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; samverkan; utvecklingsekologisk teori; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Jerneck Thell, Malin och Wallberg, Carolina (2017), Samverkan mellan hem och förskola - ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Universitet. LÄS MER