Sökning: "Teoretisk förankring och tidigare forskning"

Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade orden Teoretisk förankring och tidigare forskning.

  1. 21. Barns inflytandei förskolan: En studie om barns inflytande och reella inflytande i och runtomkring samlingen ur barnens perspektiv.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :Inflytande; reellt inflytande; barnperspektiv; bar;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ undersökning om förskolebarns inflytande och reella inflytande påen förskoleavdelning i centrala Göteborg. Studiens empiriska material samlade vi in medhjälp av observationer och samtal med barnen på avdelningen. LÄS MER

  2. 22. Samtalets betydelse för organisatoriskt lärande

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Petter Ulmert; [2013]
    Nyckelord :Domänteori; Kommunikation; Lärande organisation; lärande samtal; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : SammanfattningPetter Ulmert (2013), Samtalets betydelse för organisatoriskt lärande(Significance of conversation for organizational learning), Specialpedagogprogrammet,Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö högskola.ProblemområdeDetta arbete handlar om hur kunskap och lärande uppstår i samtal. LÄS MER

  3. 23. Rekrytering för den framtida arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Arnela Durakovic; [2013]
    Nyckelord :Rekrytering; Mångfald;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar arbetslivsomvandling och rekryteringsprocessen utifrån ett mångfaldsperspektiv. Syftet är, att med en teoretisk ansats, tolka hur mångfald tar sig uttryck på den svenska arbetsmarknaden under uppsatsens skrivande stund. LÄS MER

  4. 24. Hur gör specialläraren specialundervisning i matematik speciell? Elevuppfattningar och förväntningar på lärande i matematik ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Irena Långberg; [2012]
    Nyckelord :elevperspektiv; matematik; sociokulturell utvecklingsteori; speciallärare; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att utifrån ett elevperspektiv belysa hur ett individanpassat specialpedagogiskt stöd i matematik på grundskolan kan utformas för speciallärarens yrkesprofession genom att studera elevers uppfattning om lärande, specialpedagogiskt stöd samt elevers förväntningar på speciallärarens kompetens och arbetssätt i ämnet matematik på grundskolan. Den sociokulturella utvecklingsteorin har fungerat som teoretisk förankring. LÄS MER

  5. 25. Familj ur ett omvårdsperspektiv - en begreppsanalys.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Eriksson; Christina Hansson; [2010-05-03]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under sjuksköterskeutbildning har diskussioner kring familjen och dess roll inom vården förts. Familjen har dock för oss förblivit ett diffust begrepp eftersom vi saknat en tydlig definition på vad en familj är. LÄS MER