Sökning: "The Kano modell"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden The Kano modell.

  1. 1. Designen leder vägen : En kvalitativ studie om att skapa positiv användarupplevelse och hög användarnytta vid uppgiftsorienterade informationssystem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Mikael Jakobsson; Theodor Lindahl; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; User experience; Usability; Attention; Digital navigation; Visual hierarchy; The Kano modell; E-handel; Användarupplevelse; Användbarhet; Uppmärksamhet; Digital navigering; Visuell hierarki; Kanos modell;

    Sammanfattning : Ett faktum som inte går obemärkt förbi är den ständigt ökade e-handeln. E-handelnökar på många plan världsvitt. Både antalet e-handelsbutiker som tillkommerdagligen och antalet konsumenter som använder e-handeln genom att köpaprodukter eller tjänster blir bara fler. LÄS MER

  2. 2. Hur användardata & andra arbetssätt nyttjas för att nå hög kundtillfredsställelse

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :EMMA KALZÉN; JULIA SÖRENSEN; [2020]
    Nyckelord :Att integrera insamling och analysering av användardata inom produktutveckling förekommer hos företag inom alla branscher över hela världen. Användardata kan ge ett företag information om användare och den informationen kan i sin tur utnyttjas för att utveckla befintliga och nya produkter. Syftet med studien är att undersöka hur användardata och andra arbetssätt i kombination kan identifiera och tillfredsställa kundbehov under utveckling av webbplatser och appar. För att besvara frågeställningen byggdes en teoretisk referensram från en vetenskaplig litteraturstudie. En stor del av litteraturstudien består av Kano modellen för att förklara sambandet mellan olika kundbehov och kundtillfredsställelse. Vidare presenteras vanligt förekommande användardata och andra arbetssätt. Sedan genomfördes en kvalitativstudie hos fyra företag som arbetar med produktutveckling av appar och eller webbplatser. Den kvalitativa studien bestod av semi-strukturerade intervjuer. Resultaten från den kvalitativa studien analyserades sedan och jämfördes mot den teoretiska referensramen. Efter analys och diskussion av resultaten visar studien att en kombination av användardata och andra arbetssätt är fördelaktigt i en produktutvecklingsprocess för att uppnå hög kundtillfredsställelse. Vidare upptäcker studien svårigheten i att mäta kundtillfredsställelse då användares behov ständigt förändras samt för att tillfredsställelse oftast mäts på specifika produktfunktioner; inte produkten i sin helhet.; Produktutveckling; användardata; Kano modell; basbehov; uttalade behov; omedvetna behov; kundbehov; kundtillfredsställelse.;

    Sammanfattning : Att integrera insamling och analysering av användardata inom produktutveckling förekommer hos företag inom alla branscher över hela världen. Användardata kan ge ett företag information om användare och den informationen kan i sin tur utnyttjas för att utveckla befintliga och nya produkter. LÄS MER

  3. 3. Kund- och medarbetarnöjdhet samt dess förbättringsmöjligheter : En studie gjord i en serviceleverans

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

    Författare :Terese Johansson; Maria Lundin; [2019]
    Nyckelord :Customer satisfaction; Employee satisfaction; Improvement; Service quality; Service delivery; Förbättring; Kundnöjdhet; Medarbetarnöjdhet; Servicekvalitet; Serviceleverans; Tjänstekvalitet;

    Sammanfattning : The study has been made in association with a facility management company where the service delivery to a specific customer has been studied. The purpose of the study is to map the main factors that makes both the customer, and the employees that work in the delivery process, satisfied in order to get the rating for customer and employee satisfaction up. LÄS MER

  4. 4. Measuring Circularity and Customer Satisfaction of Product-Service Systems at IKEA

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekologi

    Författare :Carolina Togård; [2016]
    Nyckelord :Key words:;

    Sammanfattning : An increasing number of business leaders, companies, organizations and policy makers are realizing that the current linear “take-make-waste” economic model is not sustainable and need to be changed in order to decouple economic growth from natural resource consumption. One way to achieve this is to make a transition from the linear economy to a circular economy in which material flows are circular so that access to products is possible with minimum extranction of natural resources and waste generated. LÄS MER

  5. 5. Borta med vinden : skogsägares erfarenheter av avverkningstjänster efter stormen Ivar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Forest Resource Management

    Författare :Sandra Vestin; [2015]
    Nyckelord :tjänstekvalitet; kvalitet; Gap-modell; Kano-modell; kundtillfredsställelse; stormskadad skog;

    Sammanfattning : Hösten 2013 stormade det i Sverige ett flertal gånger. En av dem, stormen Ivar, fällde 4,3 miljoner skogskubikmeter privatägd skog med kärnområde i Medelpad och Jämtland. De senaste åren har varit stormtäta och en mängd erfarenheter finns från att hantera stormarnas konsekvenser. LÄS MER