Sökning: "Turismvetenskap resemotiv"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Turismvetenskap resemotiv.

  1. 1. ”Här kommer våra svenskar!” : En kvalitativ studie om diasporaturismens påverkan på identitetsupplevelsen hos svenska andra generationens invandrare från det forna Jugoslavien

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Tamara Glogovac; Hanna Mujakovic; Denise Näsström; [2020]
    Nyckelord :Diaspora; Diaspora tourism; Former Yugoslavia; Identity; Second-generation immigrants; Travel motives; Andra generationens invandrare; Diaspora; Diasporaturism; Forna Jugoslavien; Identitet; Resemotiv;

    Sammanfattning : “Här kommer våra svenskar!” är en turismvetenskaplig studie som undersöker hur andra generationens invandrare från det forna Jugoslavien beskriver sina motiv till diasporaresor samt hur diasporaresorna påverkar andra generationens invandrare från det forna Jugoslavien identitetsupplevelser. Studien har hållit en kvalitativ ansats där nio informanter intervjuades om deras erfarenheter av diasporaturism. LÄS MER

  2. 2. Brexits inverkan på svenska resenärer : En kvalitativ och kvantitativ undersökning kring effekterna av Brexit

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Daniel Hauser; [2020]
    Nyckelord :Turism; Brexit; politisk instabilitet; svenska resenärer;

    Sammanfattning : Turism har länge varit ett svårdefinierat begrepp med sin direkta och indirekta påverkan på det ekonomiska och sociala livet. Även politik har direkta och indirekta konsekvenser, inte minst på servicesektorn som till stor del består av turister och aktörer inom turism. LÄS MER

  3. 3. Kärlek till anime - en tillräcklig reseorsak? : En kvalitativ studie om anime-fans motiv till att besöka anime-destinationer.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Linda Smedberg; [2019]
    Nyckelord :Anime tourism; anime; manga; travel motivations; landscapes; identity; destination marketing; Anime-turism; anime; manga; resemotiv; landskap; identitet; destinationsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Kärlek till anime – en tillräcklig reseorsak? En kvalitativ studie om anime-fans motiv till att besöka anime-destinationer Författare: Linda Smedberg Handledare: Jasmina Beharic Examinator: Hans Wessblad Ämne: Turismvetenskap III, examensarbete (kandidat) 15 HP, HT 18 Datum: 14/1–2019   Syfte och forskningsfråga Syftet med denna uppsats är att ge en förståelse till vilka resemotiv anime-fans har för att besöka en anime-destination. Uppsatsen förklarar vilka dessa resemotiv är. LÄS MER

  4. 4. DE KULTURELLA FAKTORERNAS INVERKAN PÅ TURISM : - En studie om resemotiv bland medborgare i Förenade Arabemiraten samt Qatar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Abir Stenhammar; Belen Paz Rivero; Linda Svärdman; [2017]
    Nyckelord :United Arab Emirates; Dubai; Qatar; Sweden; motivation studies; push-pull strategy; cultural factors; cultural differences; word of mouth; destination decision making; tourism; Förenade Arabemiraten; Dubai; Qatar; Sverige; motivationsstudier; push- och pull teorin; kulturella faktorer; kulturella skillnader; Word of mouth; destinations val; turism;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har turismen i världen ökat kraftigt, inte minst i Sverige. Turistindustrin står inför många utmaningar och då konkurrensen ökar och avstånden krymper mellan olika länder och världsdelar är det viktigt att beakta de kulturella skillnader som finns och vad vi bör känna till om dessa skillnader när det gäller turism. LÄS MER

  5. 5. Svenskars resemotiv till Egypten och Thailand

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Ruddy Mbuyi; [2010]
    Nyckelord :Motivation factors; Push and Pull factors; Egypt; Thailand; Swedes and Travel; Motivationsfaktorer; Push och Pull faktorer; Egypten; Thailand; Svenskar och Resor;

    Sammanfattning : Purpose: My purpose of this study was to examine the factors that motivate Swedes to travel to Egypt and Thailand. To answer the question, I have used two questions. LÄS MER