Sökning: "VAd innebär begreppet hållbar utveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade orden VAd innebär begreppet hållbar utveckling.

  1. 6. Hantering av returasfalt för ökad återvinning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och väg

    Författare :Viktor Larsson; Karl Negrell; [2021]
    Nyckelord :Asfalt; återvinning; siktning; föryngring; granulathantering; provkroppar; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett mål för samtliga branscher men även för landet och världen. Byggnationen av infrastruktur och bostäder står i dagsläget för omkring 40% av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, vilket innebär att stora förändringar krävs för att nå de uppsatta klimatmålen till år 2045, alltså att Sverige inte skall ha några nettoutsläpp av växthusgaser. LÄS MER

  2. 7. "Hållbar utveckling- det är inget man kan välja bort” : En kvalitativ studie av förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Sundin; Fatima Sharif; [2021]
    Nyckelord :Diskurs; förskola; hållbar utveckling; klimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. Då hållbar utveckling är ett nytt begrepp i den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö18) (Skolverket, 2018) fann vi det av intresse att undersöka hur begreppet får betydelse av förskolepedagoger och hur dess betydelse omsätts i olika praktiker. LÄS MER

  3. 8. Hållbar utveckling i förskolan : En studie om hur förskollärare uppfattar och undervisar i hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Sandgren; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att undersöka hur förskollärare ser på begreppet hållbar utveckling, vad det innebär för dem och hur de undervisar i ämnet i förskolan. De frågeställningar studien utgått från är följande: - Hur definierar förskollärare begreppet hållbar utveckling?- Hur arbetar förskollärare med undervisning av hållbar utveckling? Det teoretiska perspektiv som studien utgått från är det sociokulturella perspektivet som menar att barns lärande sker i socialt samspel med andra barn och vuxna i en kulturell kontext. LÄS MER

  4. 9. Fallet Lalandia: Ett exempel på hållbar destinationsutveckling? : En diskursanalys av hållbarhetsaspekter i ett samtida destinationsutvecklingsprojekt

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Emma Danielsson; Nathalie Jensen; [2020]
    Nyckelord :Sustainable destination development; Tourism; Urban planning; Hållbar destinationsutveckling; Turism; Samhällsplanering;

    Sammanfattning : Hållbar destinationsutveckling ses idag som en viktig motor för regional tillväxt och utveckling. Trots detta råder en osäkerhet om vad det innebär i praktiken och det saknas en tydlig vägledning för hur destinationer kan utvecklas utan bekostnad på samhällsutvecklingen och den befintliga omgivningen. LÄS MER

  5. 10. Hållbar utveckling i små och medelstora företag : Hur styrs de anställda?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Henrik Nilsson; Filip Gran; [2020]
    Nyckelord :Sustainable development; management control; Management control systems; small and medium sized enterprises; Hållbar utveckling; verksamhetsstyrning; kontrollsystem; små och medelstora företag;

    Sammanfattning : Allt mer fokus har på senare tid riktats på hur företag arbetar med hållbarhet. För att nå en hållbar utveckling måste företagen styra sina organisationer till att uppnå samtliga av de tre dimensionerna: social-, miljömässig-, och ekonomisk utveckling. LÄS MER