Sökning: "Value-based"

Visar resultat 6 - 10 av 350 uppsatser innehållade ordet Value-based.

  1. 6. Problematiken med att prissätta skyddsvärda träd : en kritisk granskning av två monetära värderingsverktyg för träd

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Olivia Bjurström; Emil Seipel; [2023]
    Nyckelord :urbana träd; biologisk mångfald; särskilt skyddsvärda träd; naturskyddsvärden; monetär värdering; monetärt värde; instrumentellt värde; strukturellt värde; kvantifieringskritik;

    Sammanfattning : I takt med att skyddsvärda träd i städer minskar har flera värderingsverktyg skapats för att skydda dessa genom att ge träd ett ekonomiskt värde. Många av dessa har fått kritik för att inte spegla trädens fulla värde. LÄS MER

  2. 7. Engelskspråkig barnlitteratur och genusnormer i undervisningen för årskurs F-3, en forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Granberg; Michelle Kuru; [2023]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; strategies; methods; pedagogy; gender awareness; gender stereotypes; norms; education; Sweden; ESL; EFL and English;

    Sammanfattning : This research overview describes the potential of children’s literature in English and how it can be used in teaching for grades 1 to 3, including preschool, to make students aware of gender norms and gender stereotypes. This topic is important due to the Swedish school's value-based mission. LÄS MER

  3. 8. Konsumentcentrerad innovation – den hemliga kryddan inom livsmedelsindustrin : Hur en livsmedelsproducent kan blir mer konsumentcentrerad i sin produktutveckling

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Viktor Storsved; Oscar Säfström; [2023]
    Nyckelord :Innovation; open innovation; business model; value creation; service logic; customer centric innovation; food producer; product development; food industry; Innovation; konsumentcentrerad innovation; affärsmodell; värdeskapande; produktutveckling; livsmedelsindustrin; livsmedel; öppen innovation; producent; livsmedelsproducent;

    Sammanfattning : Matbranschen är en bransch där få stora innovationer sker. Under de senaste åren har marknaden sett en kraftig utveckling av återförsäljares egna varumärken vilka konkurrerar ut befintliga produkter från livsmedelsproducenter genom deras billigare pris. LÄS MER

  4. 9. Chefsrekrytering : Rekryterares upplevelser och erfarenheter av rekrytering ur ett “värderingsdrivet” perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Linde; Karolina Lustig; [2023]
    Nyckelord :Manager recruitment; competency-based recruitment; value-based recruitment; values; corporate culture; Chefsrekrytering; kompetensbaserad rekrytering; värderingsdriven rekrytering; värderingar; företagskultur;

    Sammanfattning : Företagskultur och ett företags tillhörande värderingar är ett aktuellt ämne som är vanligt att diskutera ur olika perspektiv. Även rekrytering är ett omdiskuterat område. LÄS MER

  5. 10. An Obituary for the Billable Hour - A qualitative investigation of the barriers to implementing value-based pricing in the legal industry and the necessary capabilities to facilitate the transition.

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Hermine Lilja; Julia Fürstnow; [2023]
    Nyckelord :Value-based Pricing; Legal Industry; Change Barriers; Pricing Transformation; Capabilities Theory;

    Sammanfattning : Due to intensifying competition and client expectations, law firms worldwide are starting to transition from the conventional billable hour model to value-based pricing (VBP) models. While promising significant efficiency gains, this transition entails fundamental challenges for all stakeholders and necessitates changes in firms' capabilities. LÄS MER