Sökning: "anknytningsteori umeå"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden anknytningsteori umeå.
1. Förskollärares stress som hinder för att skapa trygga relationer till barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare upplever stress i sitt dagliga arbete i förskolans verksamhet, vad de anser är viktigt för att kunna skapa trygga relationer till barnen och hur de upplever att stress påverkar deras möjligheter att skapa trygga relationer till förskolebarnen. Målet är att identifiera faktorer som kan påverka stressnivåerna och kvaliteten på relationerna mellan förskollärare och barn i förskolemiljön. LÄS MER
2. Får jag lov att vara avvikande? : -hur individer blir föremål för ADHD-utredningar och hur det upprätthålls genom samhället.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : ADHD är en komplex neuropsykiatrisk diagnos eftersom både sociala och medicinska perspektiv bidrar till hur vi förstår och tillskriver diagnosens karaktär och orsaker. ADHD behandlas ofta med medicin, och sedan 2006 har antalet personer som hämtat ut medicin mot ADHD ökat, och fortsätter öka kontinuerligt (Socialstyrelsen, 2021). LÄS MER
3. Förebyggande specialpedagogiskt arbete i förskolan : En kvalitativ studie om kunskap från compassionfokuserad terapi i relation till omsorg, utveckling och lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I läroplanen för förskolan finns en helhetssyn på barnets behov där omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet. Compassionfokuserad terapi (CFT) fokuserar på känsloregleringens roll för människans överlevnad genom att uppmärksamma känslor associerade till trygghet, hot och utforskande. LÄS MER
4. ”Tryggheten är A och O på förskolan, det är det viktigaste av allt” : En studie om barns trygghet på förskolan med fokus på olika anknytningsmönster
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare ser på och anser sig arbeta med barns trygghet på förskolan, med fokus på barns olika anknytningsmönster. Frågeställningarna är ”Hur ser förskollärare på barns trygghet i förskolan?”, ”Hur anser förskollärare att de arbetar med barns trygghet på förskolan?” och ”Hur uppfattar förskollärare att barns olika anknytningsmönster tas hänsyn till för att skapa trygghet på förskolan?”. LÄS MER
5. "När kärleken kommer, då är jag inte längre mig själv" : En kvalitativ studie om hur kvinnors upplevelser av våld i barndomen påverkar deras kärleksrelationer i vuxen ålder
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studiens syfte är att öka förståelsen för hur våldsutsatthet under barndomen kan påverka kärleksrelationer i vuxen ålder. Tidigare forskning har stort kvantitativt fokus, där individuella faktorer och upplevelser riskerar att missas, och där ett mer fördjupat perspektiv saknas. LÄS MER