Sökning: "autism konsekvenser"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden autism konsekvenser.

  1. 21. Hur möter skolan elever med ASD?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marc Wille; [2013]
    Nyckelord :autism; grundskolan; rumslig- social- och pedagogisk inkludering;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker hur grundskolan bemöter elever med diagnosen Autism Spectrum Disorder (ASD). Här visas det vilka möjligheter det kan finnas för barnet med autism att bli rumsligt inkluderade i skolans verksamhet. Perspektivet är utifrån sju pedagogers erfarenheter och synsätt på inkluderingen av elever med autism. LÄS MER

  2. 22. Omvårdnadsproblem hos barn med autismspektrumstörningar : att vårda de sällsamma barnen

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Linda Falkman; Ninni Manneberg; [2013]
    Nyckelord :Autismspektrumstörning; Barn ungdom; Omvårdnadsproblem; VIPS-modellen; Personcentrerad omvårdnad.;

    Sammanfattning : Bakgrund: En autismspektrumstörning [ASS] karakteriseras av allvarliga och genomgående avvikelser i utvecklingen gällande kommunikationsförmågor och sociala interaktionsförmågor samt stereotypa beteenden, intressen och aktiviteter. Spektrumet är brett med ett flertal diagnoser men kan även delas in i låg- och högfungerande ASS. LÄS MER

  3. 23. Omvårdnadslärares erfarenheter av att stödja elever med autismspektrum ur ett empatiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Kari Mårtensson; Camilla Lindén; [2012]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; empati; vård- och omsorg;

    Sammanfattning : Som blivande yrkeslärare inom vård- och omsorg upplever vi att en empatisk förmåga hos vårdaren är en viktig grund i vård- och omsorgsarbetet för att kunna tillfredsställa vårdtagares behov. Med den erfarenhet och kunskap vi hade då vi inledde studien trodde vi att det kunde finnas svårigheter för personer med högfungerande autismspektrumtillstånd eller autistiska drag att bli inkännande personal inom vård- och omsorg. LÄS MER

  4. 24. BTI, en pedagogisk interventionsteknisk metod för barn med autism : En studie kring när en metod initierad av Barnhabiliteringen på uppdrag av föräldrarna går in i förskolans och förskoleklassens verksamhet styrd av läroplaner och skollag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Kristina Bram; Susanne Jennemyr; [2012]
    Nyckelord :autism; beteendeterapeutisk intensivträning; kognitiv beteendeterapi;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra hur BTI-metoden används i förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamhet och sätta det i relation till förskolans och förskoleklassens läroplan och gällande skollag. Syftet är också att få en förståelse för hur en pedagogisk interventionsteknisk metod riktad mot en individ, kan påverka förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamhet. LÄS MER

  5. 25. "Att se och förstå världen på ett annorlunda sätt" - Behovet av anpassad grundskola för barn med autism

    Kandidat-uppsats,

    Författare :sheila näsholm; emilie alexandersson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få en helhetssyn i hur pedagoger arbetar för att ge elever med autism en likvärdig undervisning. Vi vill veta hur pedagoger arbetar för att tillgodose varje elevs behov, samt vad som krävs för att ge barn med autism samma förutsättningar för att uppnå grundskolans kunskapskrav. LÄS MER