Sökning: "autism konsekvenser"
Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden autism konsekvenser.
16. Diagnostisering av ADHD och autism – en studie av hur psykologer bedömer vad som är normalt respektive avvikande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa variationen hos psykologer i deras bedömningar av vad som är normalt respektive avvikande vid diagnostisering av ADHD och autism och att diskutera vad denna variation kan bero på. Sex psykologer inom barn- och ungdomspsykiatrin intervjuades på två orter och resultaten analyserades med tematisk analys. LÄS MER
17. ASPERGER. IDENTITET OCH SJÄLVBILD MELLAN NORMALITET OCH AVVIKELSE
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Antalet neuropsykiatriska diagnoser och antal personer som diagnostiseras har ökat de senaste året. Diagnostiseringen kan dock ha djupare betydelse och bidra till stigmatisering och utanförskap, men samtidigt medföra stöd och ge identitet och samhörighet. LÄS MER
18. Hur kan magnetisk resonanstomografi användas för tidig diagnos av autism : Konsekvenser för röntgensjuksköterskor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Inledning: Autism eller Autismspektrumtillstånd (AST) kännetecknas av varierande svårigheter inom tre områden: förmåga till ömsesidigt socialt samspel, förmåga till ömsesidig kommunikation och föreställningsförmåga, flexibilitet och variation i beteende och intressen. AST drabbar cirka 1 % av barnen i Sverige och anses uppkomma till följd av avvikelser i vissa delar av hjärnan. LÄS MER
19. Elevassistentens uppfattningar om sitt arbete för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Studien syftar till att belysa hur yrkesverksamma elevassistenter uppfattar sitt arbete för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Studiens frågeställningar är ”Hur beskriver elevassistenten sitt arbetssätt för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?” ”Hur uppfattar elevassistenten sin yrkesroll i relation till elever och kollegor?” samt ”hur kan man förstå elevassistentens beskrivning av sitt arbete utifrån Antonovskys teori om känsla av sammanhang?” Studien utgår från teorin KASAM, känsla av sammanhang. LÄS MER
20. ”Mitt barn är annorlunda” : Föräldrarnas upplevelser av barn med autism
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Autism upptäcks oftast i tidig ålder. Mindre än en procent i Sverige som har någon form av autismspektrumstillstånd. Att vara förälder till ett autistiskt barn är en daglig kamp där planering och rutiner är viktigt för att kunna få en bra vardag. LÄS MER