Sökning: "bisatsfrekvens"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet bisatsfrekvens.

  1. 1. Blir det svårare? : En jämförande studie av språklig komplexitet i lärobokstexter från högstadiet och gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Moritz Sjövall; [2021]
    Nyckelord :Readability; subordinate clause; length of sentence-initial element; Läsbarhet; LIX-värde; syntax; nominalkvot; bisatsfrekvens; fundamentslängd;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns en korrelation mellan elevers förväntade språkutveckling och läroböckers språkliga komplexitet från grundskola till gymnasienivå. Uppsatsen tar avstamp i Skolverkets lärandemål och forskning om hur elever utvecklar sitt språk. LÄS MER

  2. 2. Skrivutveckling under gymnasietiden : En komparativ undersökning av meningsbyggnad i elevtexter från Svenska 1 och Svenska 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Clara Svahn; [2018]
    Nyckelord :skrivutveckling; gymnasiet; svenska 1; svenska 3; betyg; meningsbyggnad;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks meningsbyggnad i elevtexter. Ett första syfte är att undersöka skrivutvecklingen under gymnasietiden vilket görs genom en jämförelse av meningsbyggnaden i texter skrivna inom ramen för Svenska 1 och Svenska 3. Ett andra syfte är att relatera meningsbyggnaden till texternas betyg. LÄS MER

  3. 3. Vad har hänt med den lättlästa boken? : En läsbarhetsanalys av När hundarna kommer och dess lättlästa version ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Gina Poroli; [2018]
    Nyckelord :lättläst; läsbarhet; didaktik; svenska som andraspråk; läsbarhetsindex; ordfrekvens; fundamentslängd; bisatsfrekvens; satskonnektion.;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras originalversionen av Jessica Schiefauers bok När hundarna kommer (2015) och dess lättlästa version. Studiens syfte är att undersöka vad som skiljer versionerna åt samt bedöma hur den lättlästa versionen kan användas i svenska som andraspråksundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Lättläst text – ett självklart val för svenska som andraspråk? : En läsbarhetsanalys av boken Jag är Zlatan och dess lättlästa version

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lisa Leijonberg; [2016]
    Nyckelord :lättläst; läsbarhet; svenska som andraspråk; läsbarhetsindex; ordvariationsindex; fundamentslängd; bisatsfrekvens; satskonnektion;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar olika språkliga variabler som påverkar läsbarheten i en text. Fem variabler, fundamentslängd, bisatsfrekvens, satskonnektion, läsbarhetsindex samt ordfrekvens har undersökts kvantitativt. LÄS MER

  5. 5. Ledartexten – En genre för alla?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Jessica Töyrä; [2014]
    Nyckelord :DN; SvD; läsbarhet; talspråklighet; ledargenre; meningslängd; bisatsfrekvens; personliga pronomen; personord; LIX; OVIX;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker läsbarheten i ledargenren i morgontidningarna DN och SvD med hjälp av läsbarhetsfaktorerna; meningslängd, bisatsfrekvens, personliga pronomen och personord, LIX samt OVIX. Hypotesen som prövas i uppsatsen är att ledargenren, liksom skriftspråket i allmänhet, har gått mot ett allt ”enklare” och mer läsbart språk med mer inslag av talspråklighet. LÄS MER