Sökning: "catrin johansson"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden catrin johansson.
1. Förskollärares föreställningar om bildarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Sedan lång tid tillbaka har bildarbete varit en central del i all barnverksamhet. Över tid har däremot bildens upplägg förändrats och det talas om att bild inte får lika stor rolli förskolan som de teoretiska ämnena. Bildaktiviteter sker därför ofta på barnens initiativ och de lämnas ensamma utan en lärares vägledning. LÄS MER
2. Returprocessens påverkan på relationen mellan kund och företag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : E-handel är i nuläget ett etablerat fenomen som växer för varje år. I samband med att e-handen breder ut sig och försäljningen mellan olika länder ökar bidrar det även till en ökad returgrad. Returgraden inom e-handel är den högsta i jämförelse med övriga försäljningskanaler och är ett hot för många företags överlevnad. LÄS MER
3. ”Sätt på strumporna nu. Chop chop!” : En kvalitativ studie om barns maktutövande och motstånd i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie var att undersöka om barns maktutövande och motstånd i lek yttras på olika sätt beroende på en pedagogs närvaro. Studien bestod av två delstudier, där delstudie 1 undersökte makt och motstånd i lek med en pedagog närvarande. LÄS MER
4. Skolbibliotekets relation till skolorganisationen – sett utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap; Lunds universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : The aim of the thesis is to investigate, from a new institutional theoretical perspective, within which organizational field school libraries are situated through teachers, principals and school librarians’ view of the school library. In year 2010 there was a new Education Act in which, for the first time in Sweden, students’ right to have access to a school library is mandatory. LÄS MER
5. Vägen till och igenom grundsärskolan : En studie om föräldrars upplevelse av hur skolgången sett ut för deras barn med intellektuell funktionsnedsättning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Students who do not achieve the different credentials that Elementary schools demand because of their mental disability, have the alternative to go to special school. Special school has a reduced course of studies, which correspond to the students' different conditions and qualifications. LÄS MER