Sökning: "creative competence school"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden creative competence school.

  1. 1. Musik mellan människor : Beskrivningar av lärares betydelse för gymnasieelevers musikskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan

    Författare :Agnes Einerstam Karis; [2023]
    Nyckelord :Interpersonal relations; music making; relational pedagogy; relational competence; Mellanmänskliga relationer; musikskapande; relationell pedagogik; relationskompetens;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur elever upplever musikskapande undervisning på gymnasiet och hur de beskriver lärarens del i deras kreativa process. Det empiriska materialet är insamlat från två fokusgruppsintervjuer med elevgrupper som studerar musikprofil på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. INTE ÄNNU ETT GOTT EXEMPEL : En kvalitativ undersökning av skolbibliotekets ändamålsenlighet med hjälp av metoden grundad teori

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Edit Djurberg; [2021]
    Nyckelord :School library; school librarian; expediency; grounded theory; equivalence perspective; student learning; reading promotion; media and information literacy.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The inquiry into strengthened school libraries was submitted to the Swedish Minister of Education at the same time as I started to write my thesis. It states the importance of school libraries and calls for an enhanced role of school libraries in education. LÄS MER

  3. 3. Om det ska vara roligt måste det vara utmanande : Attityder till matematik hos deltagare i Matteklubben för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Woldegiorgis; [2021]
    Nyckelord :Pupils attitude towards mathematics; TMA; Math club; Math circle; After School Math activity; grade 7-9; Elevers attityd till matematik; Matteklubb; Mattecirkel; TMA; högstadiet;

    Sammanfattning : Mycket forskning har ägnats åt att kartlägga skolelevers (ofta negativa) attityder till matematik. Denna studie undersöker attityder till matematik hos nio deltagare och tidigare deltagare i Matteklubben för högstadiet i Stockholm. LÄS MER

  4. 4. Förmågor utvecklade genom projektarbete inom Teknik1 i förhållande till CDIO : Förmågor och färdigheter som utvecklas i förhållande till CDIO-modellen, genom projektarbete i gymnasiekursen Teknik1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Priya Ravindranath; [2021]
    Nyckelord :Technology 1; Upper secondary school; CDIO-concept; CDIO-syllabus; project work and group work; skills and capabilities; learning outcomes; student’s perspective; teacher’s perspective; Teknik 1; gymnasieskolan; CDIO-modellen; CDIO-kursplanen; lärandemål; projekt- och grupparbete; förmågor och färdigheter; elevperspektiv; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : I dagens värld har samhället blivit beroende av teknik och de flesta yrken använder teknik iolika konstellationer. Med alltmer teknisk utveckling har kompetenskraven och arbetsmetoderna förändrats. Det som tidigare upplevdes som ett ingenjörsmässigt sätt att arbeta har nu blivit ett allmänt sätt att arbeta. LÄS MER

  5. 5. "Att vara kreativ med ljud" : En enkätstudie om musiklärares användande av musikskapande aktiviteter i grundskolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emma Tobiasson; [2021]
    Nyckelord :creativity; music creativity; music teacher; primary school; quantitative research; survey study; kreativitet; musikskapande; musiklärare; grundskola; kvantitativ forskning; enkätstudie;

    Sammanfattning : Utifrån min egen skolgång och känslan av att musikskapande aktiviteter bortprioriterats för att skapa utrymme för sådana moment som ger ”mest kunskap” har jag med denna studie valt att undersöka just användandet av musikskapande aktiviteter i grundskolans musikundervisning. Den tidigare forskning som lyfts fram visar att kreativa arbetssätt och skapande aktiviteter främjar elevers musikaliska kunskaper och sociala färdigheter. LÄS MER