Sökning: "dator rapport"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden dator rapport.

  1. 1. aiLangu - Real-time Transcription and Translation to Reduce Language Barriers : An Engineering Project to Develop an Application for Enhancing Human Verbal Communication

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Vincent Ringström1; Iley Alvarez Funcke; [2023]
    Nyckelord :Sound transcription; Sound translation; AI; Deep learning; Real-time; Language barrier; Concurrency; Ljud transkription; Ljud översättning; AI; Djupinlärning; Real-tid; Språkbarriär; Samtidighet;

    Sammanfattning : The research area this report relates to is real-time automatic transcription and translation. The purpose of the work done for the report is to reduce the perceived language barriers online and to make a user-friendly application to make use of the latest deep learning technology to transcribe and translate in real-time. LÄS MER

  2. 2. Temp-validering av PCR-utrustning : MATLAB-applikation och användbarhetstest

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Gustav Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :PCR; MATLAB; validering; temperatur; användbarhetstest; appdesigner; användargränssnitt; datainsamling; DAQ;

    Sammanfattning : Polymeras Chain Reaction (PCR) är i dagens samhälle ett oumbärligt verktyg förlaboratorie- och analysverksamhet. Avdelningarna Genetik och Mikrobiologi på Norrlands universitetssjukhus har sammanlagt ca 25 PCR-utrustningar som alla är i behov av regelbundna kontroller. LÄS MER

  3. 3. Bortom skärmen : En undersökning kring förebyggandet av toxicitet och främjandet av goda sociala interaktioner i online-spelmiljöer.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Elliot Klemming; [2023]
    Nyckelord :online-gaming; online toxicity; socialization online; socializing due to gaming; online harassment;

    Sammanfattning : This paper examines social aspects of computer and video gaming, includingplayers' perceptions of socialization surrounding gaming, its importance to theplayers, as well as factors that can lead to bad behavior online. In addition, adesign process based on the research results is showcased. LÄS MER

  4. 4. Exploring the parameter space of Q-learning for faster convergence using Snake

    Kandidat-uppsats, KTH/Datavetenskap

    Författare :Anders Blomqvist; Christian Andersson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In this paper we explore the field of reinforcement learning which has proven to be successful at solving problems of random nature. Such problems can be video games, for example the classical game of Snake. LÄS MER

  5. 5. Kvantalgoritmer: Analys av Grovers och Shors algoritmer med simulering på klassisk dator

    Kandidat-uppsats, KTH/Fysik

    Författare :Erik Walin; Aritra Bhakat; [2022]
    Nyckelord :Kvantalgoritmer; Shors algoritm; Grovers algoritm; Kvantfysik; FFT; kvantfouriertransformen;

    Sammanfattning : Kvantalgoritmer är algoritmer implementerade på kvantdatorer där man utnyttjar kvantmekaniska särdrag för att trumfa vad som är möjligt klassiskt. Två av de mest kända algoritmerna är Grovers samt Shors algoritmer. LÄS MER