Sökning: "didactic modelling"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden didactic modelling.

  1. 1. "Det är lika mycket, för vi har inte tagit bort eller lagt tillnågot!" : Exemplifiering av hur organiserande syften kan användas som stöd för att skapa meningsfull kemiundervisning om materians bevarande i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Lans; Emma Paulsson; [2023]
    Nyckelord :didactic modelling; organizing purpose; primary school; chemistry; mass preservation; didaktisk modellering; organiserande syfte; lågstadiet; kemi; materians bevarande;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be used in planning, implementation, and evaluation in order to create a meaningful teaching for students in primary school about the principle of conservation of matter. The study is a didactic design where we made an exemplification inspired by action research as a research approach. LÄS MER

  2. 2. Undervisning om det naturvetenskapliga arbetssättet i lågstadiet : En exemplifiering av hur organiserande syften kan ge stöd för didaktisk design och analys av undervisning med rättvisa test som innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Petra Anjou Pedersen; Amina Fyrkemo; [2023]
    Nyckelord :Didactic exemplification; didactic modelling; scientific work method; organized purposes; inquiry-based science;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to exemplify how the didactic model organized purposes can be used as support for professional experimentation to develop teaching with the working methods of natural science as a content in the primary school. We have done a didactic modeling with the exemplification phase as a research approach. LÄS MER

  3. 3. Early Warning System of Students Failing a Course : A Binary Classification Modelling Approach at Upper Secondary School Level

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Niklas Karlsson; Albin Lundell; [2022]
    Nyckelord :Machine learning; Random Forest; Early Warning System; Drop out; Algorithm; Binary classification model; Upper secondary school; Maskininlärning; Random Forest; Förebyggande Varningssystem; Algoritm; Binär klassificeringsmodell; Gymnasieskola;

    Sammanfattning : Only 70% of the Swedish students graduate from upper secondary school within the given time frame. Earlier research has shown that unfinished degrees disadvantage the individual student, policy makers and society. A first step for preventing dropouts is to indicate students about to fail courses. LÄS MER

  4. 4. Att betona samband i en utforskande aktivitet om jäsningsprocessen i förskolan. : En studie om att använda den didaktiska modellen Kunskapsintresse för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Amanda Sjöö; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Didactic model; Preschool; Science; teaching; Didaktiska modeller; Förskola; Kemi; Naturvetenskap; Undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur den didaktiska modellen kunskapsintressen kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan. Med avstamp i aktionsforskning gjordes en didaktisk modellering där exemplifierades hur kunskapsintressen kan användas som stöd i planering, genomförande och utvärdering av undervisning. LÄS MER

  5. 5. A CROSS-COUNTRY STUDY ON THE EFFECTIVENESS OF INQUIRY-BASED AND TRADITIONAL DIDACTIC APPROACHES

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kadir Isik; [2020-09-10]
    Nyckelord :Inquiry-based approach; traditional didactic approach; science instruction;

    Sammanfattning : Aim : In past decades, teacher practices in science teaching have changed from perceived traditional ways of teaching to more inquiry-based approaches. The driving force behind this change is the assumption of inquiry-based approach being more effective in terms of student science achievement than the traditional didactic approach. LÄS MER