Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Högläsning av bilderböcker i engelskundervisningen : En studie kring hur elevers ordförråd påverkas av högläsning av bilderböcker i ämnet engelska i årskurs 1.

    M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Chaszczynski; Rita Khawam; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv högläsning; högläsning; dialogisk högläsning; förskoleklass; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Under höstterminen 2023 genomförde vi en studie med elever i årskurs 1, med syftet att undersöka om högläsning av engelska bilderböcker kan bidra till utökning av elevers ordförråd i årskurserna F-3. Studiens mål var även att kartlägga elevernas reaktioner på högläsningen samt deras vana vid att lyssna till högläsning av engelsk barnlitteratur. LÄS MER

  2. 2. Att högläsa eller inte högläsa, det är frågan : En kvalitativ studie av några lärares och elevers attityder till högläsning av barnlitteratur under engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zilan Alalgöz; Emma Eriksson; [2023]
    Nyckelord :högläsning på engelska; engelska som främmande språk; lågstadiet; språkutveckling; barnlitteratur; intervjustudie; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur det ser ut med högläsning ur engelsk barnlitteratur på lågstadiet, både hur och i vilken utsträckning lärare använder sig av det, vilken påverkan de ser att det har på språkutvecklingen samt hur det tas emot av elever. Studien använder sig av en metodkombination med intervjuer av lärare och ett högläsningsexperiment med efterföljande elevenkäter för att få elevernas synvinkel. LÄS MER

  3. 3. Is Early L2 Reading of Children’s Literature a Good Idea? : How the attitudes to reading English children’s literature affect book access and teacher-library collaboration in two Swedish primary schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Oldby; Elin Rushworth; [2021]
    Nyckelord :EFL; ESL; English children’s literature; teacher attitudes; teacher-library collaboration; book access; early L2 reading; Extensive Reading; Book Flood; young language learners; primary school;

    Sammanfattning : This case study investigates how teachers’ and school librarians’ attitudes towards L2 reading in years 1-4, as well as their perceived book access and teacher-library collaboration, influence the use and reading of English children’s literature in two Swedish primary schools. This study is motivated by the importance the English language has in Sweden for higher education, the previous research proving powerful language benefits of extensive L2 reading, as well as the recent proposition to strengthen the school library’s role in Sweden. LÄS MER

  4. 4. HÖGLÄSNING PÅ ENGELSKA : Påverkas elevernas ordförråd genom högläsning på engelska och vad är elevernas uppfattning om engelskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Morales Pihlmark; [2018]
    Nyckelord :Högläsning; engelsk barnlitteratur; engelska yngre åldrar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med utgångspunkt i relevant forskning undersöka om högläsning på engelska hos 63 elever i årskurs 3, påverkar elevernas ordförråd efter högläsning samt undersöka vad eleverna har för uppfattning om engelskundervisningen. Metoden som använts är enkätundersökning, före och efter högläsning samt två identiska ordtest, vilka genererat kvantitativ data. LÄS MER

  5. 5. Nyfiken på engelska ord genom barnlitteratur : Hur högläsning av engelsk barnlitteratur  påverkar elevers inställning till - och deras ordförråd i - det engelska språket

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Blomberg; Linnéa Wallström; [2017]
    Nyckelord :English teaching in Sweden; linguistic self-confidence; English children´s literature; reading aloud; linguistic strategies; engelskundervisning i Sverige; språkligt självförtroende; engelsk barnlitteratur; högläsning; språkliga strategier;

    Sammanfattning : Hösten 2016 genomförde vi en studie i en svensk grundskola i en årskurs 2 med syfte att kartlägga några elevers inställning till att lära sig det engelska språket och hur den inställningen påverkades av högläsning av engelsk barnlitteratur. Syftet var också att kartlägga om högläsning påverkade elevernas passiva ordförråd samt om eleverna använde någon form av språklig strategi vid mötet av okända ord under högläsningen. LÄS MER