Sökning: "linguistic self-confidence"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden linguistic self-confidence.

  1. 1. Digitalisering inom SFI för nyanlända äldre kvinnor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sham Mohamed; Sara Haidar; [2023]
    Nyckelord :Swedish for immigrants; digitization; women; challenges; pedagogy; immigrant; Svenska för invandrare; digitalisering; kvinnor; utmaningar; pedagogik; invandrare;

    Sammanfattning : Att använda digitala verktyg i språkutbildningen för nyanlända äldre kvinnor kan vara utmanande på grund av språkliga, kulturella och tekniska begränsningar. Denna studie syftar därför till att identifiera och undersöka vilka särskilda utmaningar som kan uppstå vid digital språkutbildning för SFI-elever. LÄS MER

  2. 2. Vad är vi utan vårt språk? : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver vikten att elever har tilltro till sin språkliga förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Rostedt; [2021]
    Nyckelord :confidence; language ability; language development methods; cooperative learning; tilltro; språklig förmåga; språkutvecklande arbetssätt; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Att elever har tilltro till sin språkliga förmåga är betydelsefullt både i och utanför skolan. Genom en god språklig förmåga kan eleven ta till sig viktig information och eleven tillgodogöra sig undervisning. Tilltro till språklig förmåga är av betydelse för att bli en aktiv demokratisk medborgare i samhället. LÄS MER

  3. 3. Teachers’ perceptions of pupils’ foreign language anxiety and motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linn Remes; [2021]
    Nyckelord :Foreign language anxiety; foreign language motivation; linguistic self-confidence; teachers’ perspective; working methods;

    Sammanfattning : Many pupils all over the world might experience foreign language anxiety which has a majorimpact on pupils’ development. Because of this, and because of personal experiences of thesubject, the aim of this thesis was to investigate teachers’ experience of foreign languageanxiety and motivational factors regarding Swedish pupils in grade 1-3. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande för elever i språklig sårbarhet : En studie baserad på verksamhetspraxis

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cheryl Frode; Sara Pålsson; [2019]
    Nyckelord :Cooperative learning; linguistic vulnerability; inclusion; language development; language impairment; Kooperativt lärande; språklig sårbarhet; inkludering; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker några pedagogers upplevelser av hur kooperativt lärande fungerar för elever i språklig sårbarhet. Syftet med studien är att undersöka hur några pedagoger uppfattar det kooperativa lärandets möjligheter och hinder för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  5. 5. Att vilja och våga samtala på målspråket : Faktorer som påverkar elevers vilja och förmåga till muntilig interaktion på franska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Eva Engström Dray; [2019]
    Nyckelord :kommunikativ språksyn; muntlig interaktion; kognitiva faktorer; socio-affektiva faktorer; willingness to communicate; task based language teaching; formelstrukturer;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to deepen the knowledge about factors that influence students’ willingness and ability to oral interaction in a target language, in this case French. It also aimed to achieve a clearer picture of the tasks the students work with and would like to work with in classroom situations. LÄS MER